Nijmegen helpt bij energiearmoede

19 februari 2022

Nijmegen helpt bij energiearmoede

Door de stijgende gasprijzen komen steeds meer Nijmegenaren in de financiële problemen. Zeker mensen die al rond moesten komen van weinig inkomen, hebben het nu extra zwaar. De gemeente Nijmegen zet daarom extra in op de bestrijding van energie-armoede.

Zo’n 7% van de huishoudens heeft te maken met energie-armoede. Er is dan sprake van een laag inkomen in combinatie met een huis dat niet duurzaam is. Als daar dan ook nog een hogere energie-rekening bijkomt vanwege de stijgende gasprijzen, kan dat leiden tot grote financiële zorgen.

De gemeente Nijmegen gaat deze inwoners op verschillende manieren en zo goed mogelijk helpen. SP wethouder Petra Molenaar: "We kiezen hiervoor 2 verschillende aanpakken naast elkaar. De meest voordelige oplossing is natuurlijk dat je minder energie nodig hebt. En daarvoor moeten heel veel woningen nog een stuk energiezuiniger gemaakt worden. Dat is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.”

Het Rijk heeft veel geld beschikbaar gesteld voor de energietransitie. In Nijmegen wordt ervoor gekozen om mensen met een kleine portemonnee hierbij voorrang te geven. Huurders kunnen een bon twv € 50,00 aanvragen om zelf energiebesparende producten aan te schaffen. Daarnaast zijn er inmiddels in elke wijk energiecoaches actief die bruikbare en handige tips geven over hoe je energie kan besparen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbrengen van tochtstrips en radiatorfolie, een besparende douchekop of het anders instellen van je verwarming. Kleine ingrepen, waarbij een hoop geld bespaard kan worden. Voor mensen die zelf deze aanpassingen niet kunnen doen, komt er ook de mogelijkheid van een energiefixer aan huis.

Molenaar: “Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die acuut in de financiële problemen komen. Soms zijn energierekeningen in één maand tijd wel twee keer zo hoog geworden. Als gemeente hebben we geen invloed op de gasprijzen, maar we voelen ons wel verantwoordelijk voor mensen die al in armoede leefden of hierdoor in de problemen komen.” Dit kwartaal nog krijgen mensen in de bijstand daarom automatisch zo’n € 200,00 compensatie voor de hogere energierekening. Voor andere doelgroepen wordt op dit moment een regeling uitgewerkt.

Meer informatie: