Hans van Hooft kandidaat-lijsttrekker SP Nijmegen

2 november 2021

Hans van Hooft kandidaat-lijsttrekker SP Nijmegen

Foto: Peter de Vos

Hans van Hooft is voorgedragen als lijsttrekker van de Nijmeegse SP bij de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Dat maakt de kandidatencommissie bekend in haar voordracht, die op 1 november naar de leden van SP Nijmegen is gestuurd. Van Hooft, de huidige fractievoorzitter is blij met de voordracht en wil zich graag weer vier jaar voor de mensen in Nijmegen inzetten. Van Hooft: “Ik ben trots op wat we als SP de afgelopen jaren bereikt hebben, maar er is nog veel te doen om van Nijmegen een sociale stad te maken voor iedereen!”

Van Hooft is raadslid sinds 1994 en daarmee de nestor van de raad. Vanaf 2002 is hij fractievoorzitter en in 2010 en 2014 was hij ook al lijsttrekker. In 2020 riep de Gelderlander hem uit tot de ‘lokale Pieter Omtzigt’, omdat hij zich volgens het dagblad altijd onafhankelijk en kritisch opstelt – ook al zit de SP in de coalitie.

De afgelopen jaren is mede dankzij de inzet van de SP-fractie onder leiding van Hans van Hooft het gratis busvervoer voor ouderen behouden en uitgebreid naar minima, hebben buurtbewoners zeggenschap over betaald parkeren in de wijk behouden, heeft de Dukenburgse wijk Aldenhof weer een busverbinding met het centrum gekregen en krijgt Neerbosch-Oost een natuurspeeltuin. Recent nog nam de raad een voorstel van de SP aan om voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen het budget voor sport en cultuureducatie te verhogen van 275 naar 400 euro per jaar, en om de Meedoenregeling (waarmee minima uitjes kunnen betalen) in 2022 uit te breiden van 110 naar 130 % van het minimumloon. Verder verzette de SP zich tegen de versmalling van de Graafseweg en de vermarkting van de thuiszorg.

Volgens Van Hooft zijn dit mooie successen maar is het nog lang niet genoeg. Wat de SP betreft moet Nijmegen de komende jaren stevig aan de bak om problemen als de wooncrisis aan te pakken. De partij schuwt daarbij onorthodoxe oplossingen niet, zoals het als gemeente zelf bouwen van sociale huurwoningen. Van Hooft: “Als woningcorporaties en de markt niet zorgen voor voldoende betaalbare woningen voor iedereen, dan moet de gemeente het maar zelf gaan doen!” Op donderdag 4 november stellen de leden van de SP Nijmegen het verkiezingsprogramma vast en zal het gedeeld worden met de stad.

Ervaring en vernieuwing

Naast Van Hooft keren in de voordracht van de kandidatencommissie de huidige raadsleden Biljana Markovic en Yurre Wieken terug op plek 2 en 3. Menno Uphoff, student politicologie en oud-voorzitter van Studentenvakbond AKKU, is de hoogste nieuwkomer op plek 4. Jeanette Geers, nieuwkomer met ruime ervaring in de jeugdzorg, staat op 5. Stijn van Uffelen, Herman van Assen, Tatum Postema, Davey Essers en Noah Vetter maken de top-10 compleet. Van Hooft: “We hebben met deze lijst een strijdbare club waarmee we de verkiezingen in  gaan. Ik kijk uit naar de campagne.”

De leden van SP Nijmegen besluiten op de ledenvergadering van 15 november over de lijst.

De hele lijst

1. Hans van Hooft