Dreigende kaalslag openbaar vervoer

1 juni 2021

Dreigende kaalslag openbaar vervoer

Foto: Johan de Bruijn / SP Nijmegen

De SP vreest een grote kaalslag in het openbaar vervoer. Door de coronacrisis verkeren de Gelderse OV-bedrijven in zwaar weer en dat dreigt grote gevolgen te hebben voor de dienstverlening. De provincie waarschuwt voor het halveren van de ritten op sommige lijnen, of het stijgen van de ritprijs. SP-gemeenteraadslid Yurre Wieken wil van het Nijmeegse college weten wat de gevolgen in onze gemeente zullen zijn.

Wieken: “Dat er een probleem is, is duidelijk. In Gelderland zijn OV-bedrijven als Hermes door corona zo’n 30 miljoen euro misgelopen. Maar het einde van de crisis is in zicht en bezuinigingen hebben gevolgen die nog jaren doorwerken. We hebben in Nijmegen bijvoorbeeld het uitgangspunt dat iedere wijk een directe verbinding met het centrum heeft. Daar hebben bewoners van Aldenhof jaren voor moeten strijden. Ook is er dankzij de SP de gratis bus voor 65+ en mensen met een laag inkomen. En denk aan onze duurzaamheidswensen: daarbij heeft het openbaar vervoer een belangrijke rol. We willen dat mensen vaker de auto thuis laten staan en de bus pakken. Dat wordt lastig als er lijnen verdwijnen, ritten halveren in frequentie of de ritprijs flink stijgt. En openbaar vervoer heeft ook een belangrijke sociale functie. Denk aan kinderen die naar school gaan of ouderen die een uitstapje willen maken.”

Om aandacht voor de komende plannen te vragen is de Gelderse SP samen met vakbond FNV de OV-Alliantie gestart. Statenlid Maurits Gemmink roept onder andere scholen en ziekenhuizen op om zich aan te sluiten. Fors bezuinigen is volgens de SP niet nodig.  Wieken: “De provincie, die uiteindelijk over het openbaar vervoer gaat, heeft nog altijd 2 miljard euro in kas van de verkoop van Nuon. Daarmee kun je het ov redden, zonder voor jaren schade aan te richten die ten koste gaat van duurzaamheid en  bereikbare wijken. Ik wil dat Nijmegen daar richting de provincie een vuist voor maakt.”