Studenten met arbeidsbeperking verdienen hogere vergoeding

6 mei 2021

Studenten met arbeidsbeperking verdienen hogere vergoeding

Foto: ANP

Nijmegen kan meer doen om studenten met een arbeidsbeperking te ondersteunen. Dat zegt SP-gemeenteraadslid Yurre Wieken in reactie op onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en CNV-Jongeren, waaruit blijkt dat deze studenten in Nijmegen minder steun ontvangen dan in andere gemeenten.

Studenten met een arbeidsbeperking hebben recht op een individuele studietoeslag. Van deze toeslag kunnen zij hun studie bekostigen, omdat zij niet in staat zijn om naast hun studie een bijbaan te hebben. De hoogte van de toeslag verschilt sterk per gemeente. Het kabinet werkt aan een wetswijziging om dit gelijk te trekken op 300 euro per maand. Omdat dit voorstel pas 1 januari 2022 ingaat is gemeenten opgeroepen om dit jaar al 300 euro uit te keren, wanneer hun vergoeding lager is. Uit onderzoek van LSVb en CNV-Jongeren blijkt dat dit in Nijmegen nog niet gebeurt: hier is de vergoeding slechts 150 euro.

Wieken: “Studeren met een arbeidsbeperking is zwaar. Dat deze vergoeding bestaat, is dus al heel goed. Zo geven we ook deze studenten een kans op een diploma. Wel vindt de SP dat het niet per gemeente zou moeten verschillen hoeveel steun je krijgt. Dat je in Nijmegen de helft krijgt van Rotterdam, is niet uit te leggen. Vanaf volgend jaar komt daar verandering in, maar we kunnen deze studenten dit jaar al een extra steuntje in de rug geven. Het kabinet roept gemeenten op dit te doen. Bij de SP zijn we het niet vaak eens met het kabinet, maar nu wel. Wij hopen dan ook dat Nijmegen alsnog gehoor geeft aan de oproep om niet tot volgend jaar te wachten.”