SP feliciteert huurders Vijverhorst met overwinning

9 april 2021

SP feliciteert huurders Vijverhorst met overwinning

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

De huurders van de Vijverhorstflat in Meijhorst krijgen compensatie van verhuurder Portaal. Ook gaat Portaal aan de slag met het oplossen van de vele klachten in de flat. Het belangrijkste: de enorme kou in de flat, waar huurders al sinds 2008 last van hebben.

De klachten in de Vijverhorst spelen al minstens dertien jaar. Bewoners hebben last van een verwarming die maar niet warm wil worden, en haperend warm water. ‘Moeders krijgen van werklui te horen dat ze maar een pannetje op het vuur moeten zetten om hun kind in  bad te doen. Dat kan echt niet in 2021', zegt bewoonster Lonneke Klomp. 'Ik zit zelf met wanten aan te werken achter mijn laptop, zo koud is het.’

In 2016 oordeelde de klachtencommissie woningcorporaties al dat Portaal de problemen op moest lossen. Dat lijkt nu, nadat de huurders naar de SP en de media stapten met hun verhaal, eindelijk te gebeuren. Na spandoeken en reportages van Omroep Gelderland, de Gelderlander en Hart van Nederland werden de huurders plotseling uitgenodigd voor een gesprek. Daarin beloofde Portaal beterschap – er werd een lijst gemaakt van alle klachten, plus acties die Portaal daarop ging nemen. Ook krijgen alle huurders 500 euro huur terug vanwege het verslechterde woongenot. Klomp: ‘We zijn blij dat Portaal zo snel met toezeggingen komt en we die ook zwart op wit krijgen. Eerst zien, dan geloven natuurlijk. Maar we hebben nu iets waar we ze aan kunnen houden.’

Biljana Markovic, gemeenteraadslid namens de SP, was betrokken bij de actie en feliciteert de bewoners met hun actie. ‘Het is ontzettend knap dat de Vijverhorstbewoners in zo’n korte tijd zoveel voor elkaar hebben gekregen. Nu is het zaak dat Portaal de gedane beloften ook nakomt en haar verantwoordelijkheid nemen als sociale volkshuisvester neemt. De SP houdt contact met de bewoners.’