Bussen mijden Plein 1944 – Dukenburg trekt aan het kortste eind
Bussen mijden Plein 1944 – Dukenburg trekt aan het kortste eind
Het centrum wordt weer slechter bereikbaar per bus, waarschuwt de SP. Gemeenteraadslid Yurre Wieken stelt vragen aan het college naar aanleiding van de gewijzigde route voor diverse bussen, nu de renovatie van de Waalbrug afgerond is. ‘Sinds vorige zomer mijden veel buslijnen de belangrijke centrumhalte bij Plein 1944, en nu wijken sommigen verder uit naar de singels. Dukenburg trekt weer aan het kortste eind.’
Sinds juli 2019 rijdt ongeveer een derde buslijnen minder langs Plein 1944. Vanwege de renovatie van de Waalbrug reden bussen naar het centrum tot afgelopen zomer vooral over de Waalkade, waarbij zij ook nog stopten bij het Joris Ivensplein en Kelfkensbos. Nu de Waalbrugrenovatie is afgerond, rijdt een aantal lijnen, waaronder de voor Dukenburg belangrijke lijn 331, grotendeels over de singels. Centrumbezoekers moeten dan uitstappen bij de Nassausingel of de Canisiussingel, of bij station Nijmegen overstappen op een bus naar het centrum.
Wieken: ‘Wie bij Plein 1944 in de buurt wil zijn, moet dus overstappen of een flink eind lopen, nog verder dan toen de bussen bij Kelfkensbos stopten. Alternatieven als lijn 6 rijden enorm om, via Hatert en de campus. Het college blijft herhalen dat het centrum ook gewoon bereikbaar is via de singels en Kelfkensbos, maar die liggen aan de randen terwijl Plein ’44 in hartje centrum ligt. Daarmee is het met afstand de belangrijkste busverbinding voor centrumbezoekers. Dat steeds meer bussen die halte mijden, is een slechte ontwikkeling. Dan hebben we een stadscentrum dat hip en bruisend is, maar waar veel Nijmegenaren niet meer kunnen komen. Niet iedereen kan een eind lopen of fietsen. Nijmegen heeft vorig jaar op initiatief van de SP bij de provincie (de verantwoordelijke voor het openbaar vervoer) gepleit voor meer bussen naar Plein ’44, maar het is alleen maar slechter geworden.’
- Zie ook:
- Verkeer en vervoer
Reactie toevoegen