Steun Nijmeegse slachtoffers toeslagenaffaire

29 mei 2020

Steun Nijmeegse slachtoffers toeslagenaffaire

Foto: Photograaff / Creative Commons

CDA en SP willen dat de gemeente Nijmeegse slachtoffers van de toeslagenaffaire hulp biedt. Gemeenteraadslid Maarten Sweep heeft daar samen met het CDA vragen over gesteld.

Tienduizenden mensen werden jarenlang door de Belastingdienst bestempeld als fraudeur. Daardoor kregen zij geen kinderopvangtoeslag en kwamen zij financieel ernstig in de problemen. Onterecht, weten we inmiddels – er werd etnisch geprofileerd en er zijn mogelijk zelfs ambtsmisdrijven gepleegd. In de Tweede Kamer zet de SP alles op alles om ervoor te zorgen dat deze mensen krijgen waar ze recht op hebben. Volgens Maarten Sweep kan de gemeente daar ook een rol in spelen, en hoeft niet gewacht te worden op de Belastingdienst. Daarom heeft hij samen met het CDA vragen gesteld aan het Nijmeegse stadsbestuur.

Sweep: “Het is schandalig hoe er met deze mensen is omgesprongen. Zij zijn ten onrechte als fraudeur bestempeld en vervolgens jarenlang als crimineel behandeld, waardoor ze financieel in de ellende gestort werden. Ze hebben niets misdaan. De overheid heeft nu een zware verantwoordelijkheid om deze mensen er weer bovenop te helpen. In de eerste plaats is dat de hoofdschuldige: de Belastingdienst. Maar daar is het zo’n puinhoop dat we niet kunnen wachten. De gemeente kan slachtoffers nu al helpen, bijvoorbeeld door zelf een lokaal meldpunt instellen en hen verder alle noodzakelijke steun te geven om hun leven weer op de rails te krijgen. Daarmee lossen we niet alles op wat de Belastingdienst heeft aangericht, maar helpen we wel met ervoor zorgen voor dat deze onschuldige mensen zo snel mogelijk weer uit de problemen zijn.”