Gevaarlijk vuurwerk aanpakken, maar wel op de juiste plek

7 maart 2020

Gevaarlijk vuurwerk aanpakken, maar wel op de juiste plek

Foto: Maurice Luimes / Creative Commons

Wat de SP betreft komt er een verbod op gevaarlijk vuurwerk, maar moet dit verbod landelijk geregeld worden. Lokale verboden zoals op 4 maart besloten door de Nijmeegse gemeenteraad creëren een lappendeken van regelgeving die slecht handhaafbaar is, aldus fractievolger Yurre Wieken.

Na een jaarlijks terugkerende vuurwerkdiscussie heeft de landelijke overheid in januari een gedeeltelijk afsteekverbod aangekondigd voor de komende jaarwisseling. Zwaar vuurwerk (F3-categorie) en knalvuurwerk (deel F2-categorie) wordt verboden. Klein vuurwerk (F1, bijvoorbeeld sterretjes en knalerwten), wat ook nu al buiten de jaarwisseling mag worden afgestoken, blijft legaal. De SP steunt dit verbod, al is het volgens Wieken niet de hele oplossing. “Dat gevaarlijk knalvuurwerk nu verboden wordt, is in ieder geval een goede stap. We zijn het de hulpverleners verplicht die zich iedere jaar weer met gevaar voor eigen leven inzetten voor een veilig Oud en Nieuw. Niet voor niets pleitten zij al jarenlang voor een verbod. Maar er moet tevens flink worden geïnvesteerd in preventie en handhaving door de politie, want ook zonder knalvuurwerk zal er overlast blijven tijdens de jaarwisseling. Of siervuurwerk onder bepaalde omstandigheden mogelijk nog wel veilig kan worden afgestoken, moet nog worden onderzocht. ”

Wat in ieder geval niet werkt, is lokaal voor de troepen uitlopen. Wieken: “Een meerderheid van de raad heeft nu besloten dat in Nijmegen bovenop het landelijke deelverbod óók het afsteken van siervuurwerk verboden wordt. Dat creëert echter een gekke situatie. Immers, wat landelijk legaal is, mag hier nog gewoon verkocht worden. Alleen mag je het vervolgens niet afsteken. Dat is net zo’n spagaat als met cannabis: de verkoop daarvan wordt gedoogd, maar je mag het niet telen. Dat is aan niemand uit te leggen. Bovendien: in Nijmegen regelen we dit verbod via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Die gaat echter alleen over de openbare ruimte, dus in je tuin mag je nog gewoon siervuurwerk afsteken. Bij een landelijk verbod zou dat niet het geval zijn. En hoe gaan we handhaven bij de gemeentegrens? In Wijchen, een steenworp afstand van Dukenburg en Lindenholt, mag siervuurwerk nog wel afgestoken worden. Kortom, door lokaal vooruit te lopen op landelijke ontwikkelingen maken we het voor onszelf en onze handhavers vooral erg ingewikkeld.”