Koester onze vrijwilligers

11 februari 2020

Koester onze vrijwilligers

Afgelopen week meldde de directeur van het Valkhof Museum in De Gelderlander dat het museum een leeftijdsgrens in gaat voeren voor vrijwilligers. Met het invoeren van nieuw vrijwilligersbeleid zijn vrijwilligers van 75 jaar en ouder niet langer welkom. De SP in de Nijmeegse gemeenteraad vindt dit onbegrijpelijk.

Marij Feddema, gemeenteraadslid namens de SP: "Ik heb dit nieuws met verbazing gelezen. Natuurlijk snappen we dat een goed vrijwilligersbeleid kan bijdragen aan het goed functioneren van het museum. Maar goed vrijwilligersbeleid houdt voor onze fractie in dat je mensen beoordeelt op wat ze kunnen niet op hun leeftijd."

Volgens Feddema moeten we juist blij zijn als mensen zich voor onze stad willen inzetten als vrijwilliger. "Daarbij maakt leeftijd niet uit. Het is voor veel organisaties al lastig genoeg om goede vrijwilligers te vinden; die verdienen dus juist een compliment, ook als ze wat ouder zijn. Bovendien is het voor oudere mensen ook prettig om iets te kunnen betekenen voor anderen. Ze behouden een sociaal netwerk, waardoor het risico op eenzaamheid verkleint. En het houdt ouderen langer vitaal."

Volgens de SP worden oudere vrijwilligers door de uitspraken van de directeur van het Valkhof ten onrichte in een kwaad daglicht gezet. Feddema: "Het college moet met het museum in gesprek om dit beleid te herzien. Ook moeten we in de subsidievoorwaarden voor culturele instellingen opnemen dat goed vrijwilligersbeleid belangrijk is, maar dat daarbij geen leeftijdsgrens mag worden gehanteerd."