Geen politietaken privatiseren

20 december 2019

Geen politietaken privatiseren

De SP in Nijmegen is geen voorstander van het privatiseren van veiligheidstaken die nu door de politie gedaan worden. In de Gelderlander opperde burgemeester Bruls om bijvoorbeeld de beveiliging van rechtbanken aan particuliere beveiligers over te dragen. De reden hiervoor zijn de capaciteitstekorten bij de politie. Yurre Wieken, fractievolger namens de SP in de gemeenteraad: “Onze veiligheid en de openbare orde zijn in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de overheid. Die moeten we niet aan de markt gaan uitbesteden.”

Het geweldsmonopolie hoort bij de overheid te liggen, vindt de SP. Wieken: “Er zijn in Nederland al volop privatiseringen geweest waarvan we nu kunnen concluderen dat die schadelijke gevolgen hebben gehad. Als we ook onze veiligheid gaan uitbesteden aan de markt, krijgen we Amerikaanse toestanden. In de VS leidt dat nu tot een sluipende militarisering van de politie die we hier niet moeten willen.”

Den Haag zal met meer geld over de brug moeten komen om de tekorten bij de politie op te lossen. Wieken: “Het is schandalig dat de regering van Rutte het zo ver heeft laten komen dat we in Nijmegen nu dit soort discussies moeten gaan voeren. Lokale bestuurders met de rug tegen de muur, dus dat men nu onorthodoxe oplossingen zoekt snap ik. Maar deze weg moeten we niet inslaan. Er ligt 10 miljard op de plank bij de landelijke overheid, als daar nu bijvoorbeeld één miljard van naar de politie gaat zijn veel tekorten opgelost en hoeven we onze veiligheid niet te verpatsen aan de markt.“