Geen biomassa in de regio

27 november 2019

Geen biomassa in de regio

Foto: Matthias van Hunnik

ENGIE gaat geen biomassacentrale meer bouwen in Nijmegen West, maar daarmee zijn we er nog niet. Wat SP-gemeenteraadslid Marij Feddema betreft, moeten er in onze regio helemaal geen vergunningen meer afgegeven worden voor biomassa. Daarom pleit zij ervoor dat de raad van Nijmegen hiertoe een oproep doet richting de provincie.

Mede dankzij het verzet van de SP heeft ENGIE afgezien van het bouwen van een biomassacentrale in West. Feddema: “Dat is een prachtige overwinning. De bewoners van West zijn nu verzekerd van schone lucht in de buurt. Biomassa lijkt duurzaam, maar is het helemaal niet. – het leidt tot meer uitstoot van stikstof, fijnstof en andere broeikasgassen dan steenkool. Wat de SP betreft is het dus absoluut geen duurzame oplossing.
Toch geeft de landelijke overheid nog 11,4 miljard aan subsidies voor biomassacentrales. De provincies gaan over het verlenen van vergunningen. “Er zijn meer plannen in de regio en er zijn zelfs al centrales gerealiseerd. Uitstoot kent geen gemeentegrenzen, dus Nijmegen heeft nog steeds last van centrales in de regio. Dat moet nu stoppen! Daarom willen wij dat de provincie geen vergunningen meer afgeeft. Nijmegen loopt voorop in het verzet tegen biomassa en is dus de aangewezen gemeente om dat richting provincie te gaan bepleiten.”