h

Schrijnende crisisverhalen over zorg in Nijmegen: incidenteel of structureel?

13 september 2019

Schrijnende crisisverhalen over zorg in Nijmegen: incidenteel of structureel?

Foto: Bart Linssen

De SP-fractie vraagt opheldering van het Nijmeegse stadsbestuur over het functioneren van de sociale wijkteams, hun wachtlijsten en de toegankelijkheid tot acute zorg.  Dit naar aanleiding van twee schrijnende  verhalen in de media over Nijmegenaren die dringend zorg nodig hadden en die niet (gelijk) kregen. 

Huisarts Patrick Jansen deed afgelopen vrijdag een noodkreet op Twitter. Er is dringend thuiszorg nodig voor een terminale patiënt; hij klopt bij maar liefst 20 zorgorganisaties aan. Geen thuiszorg beschikbaar. In zijn tweet schreef hij: ‘Echt. Ik kan wel huilen’. Bij het sociaal wijkteam kon hij niet terecht, want dat was slechts bereikbaar van 09:00 tot 12:00 uur.

En alsof deze berichtgeving niet ernstig genoeg is schrijft de Nijmeegse Stadskrant over een situatie waarin iemand vierenhalve maand op een keukentafelgesprek moest wachten, terwijl er sprake was van een urgente financiële hulpvraag. Hulp bleef uit, maar de financiële problemen werden alleen maar groter.

SP-raadslid Biljana Marković: “Nijmegenaren die hulp nodig hebben moeten erop kunnen vertrouwen dat ze snel, kundig en dichtbij geholpen kunnen worden. Deze schrijnende verhalen zijn vreselijk. Het mag eigenlijk niet voorkomen dat sociale wijkteams lange wachtlijsten hebben en maar beperkt bereikbaar zijn voor crisissituaties. Zijn dit incidenten of is er structureel iets mis met de zorg in Nijmegen?’

Huisarts Patrick Jansen pleit voor een centraal meldpunt voor crisisgevallen, zodat mensen die dringend zorg nodig hebben voortaan sneller geholpen kunnen worden. De SP vindt dit een goed idee en vraagt het stadsbestuur om te onderzoeken of dit mogelijk is in Nijmegen. 

 

Ervaart u zelf ook problemen met de zorg in Nijmegen? Neem dan contact op met onze gratis toegankelijke hulpdienst via 06 15109484

Reactie toevoegen

U bent hier