Geen 7 ton gemeentelijk geld voor 32 zorgappartementen Plein’44

2 juli 2019

Geen 7 ton gemeentelijk geld voor 32 zorgappartementen Plein’44

Foto: SP

De SP in Nijmegen wil niet dat de gemeente 7 ton investeert in de realisatie van 32 zorgappartementen bij Plein 1944. Volgens de SP beschikken woningcorporaties over genoeg geld om onrendabele investeringen te bekostigen.

Na jaren leegstand wordt het Intersportpand bij Plein 1944 eindelijk gesloopt. Op verzoek van de gemeente gaat woningcorporatie WoonWaarts 32 zorgwoningen bouwen bovenop de geplande appartementen van ontwikkelaar Ton Hendriks. Door de bouw van de zorgwoningen bovenop het geplande complex is er om veiligheidsredenen een extra lift nodig. Hierdoor mist Hendriks de opbrengst van 6 appartementen, omgerekend goed voor 7 ton inkomstenderving.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Ik kan niet beoordelen of die 7 ton klopt, maar het is heel redelijk dat deze kosten betaald worden. Wat niet redelijk is, is dat de gemeente daarvoor opdraait. Woningcorporaties hebben genoeg geld om een onrendabele top van ruim 20.000 euro per appartement te bekostigen. Standvast, een voorganger van WoonWaarts, maakte in 2017 maar liefst 31 miljoen euro cash winst, waarvan 15 miljoen in Nijmegen. Dankzij de lage rente kan WoonWaarts de bouw van nieuwe sociale huurwoningen gemakkelijk zelf betalen. Als je miljoenenwinsten boekt, en je taak is om sociale woningen te bouwen, dan is het niet uit te leggen dat je je hand ophoudt bij de gemeente.”

Verder vraagt Van Hooft zich hardop af of het wel nodig is om een extra lift te realiseren. Van Hooft: “Als de zorgappartementen op de onderste woonlagen worden gerealiseerd, dan is een extra lift misschien helemaal niet nodig. Dan bespaar je 7 ton, en kan iedereen het geld in zijn eigen zak houden.”

Tijdens de raadsvergadering van komende woensdag zal de SP een oproep doen om WoonWaarts zelf verantwoordelijk te maken voor de financiering van het project.