Stoppen met BrengFlex

3 mei 2019

Stoppen met BrengFlex

Foto: Johan de Bruijn / SP Nijmegen

Wat de Nijmeegse SP betreft stoppen we met BrengFlex, de flexdienst voor het openbaar busvervoer. Sinds 1 januari 2018 loopt er een pilot met de ‘bussen op bestelling’ van vervoerder Breng. Hans van Hooft, fractievoorzitter van de SP: “BrengFlex is onderdeel van het grote plan van de provincie Gelderland om fors te snoeien in het openbaar vervoer. In ‘dikke lijnen’, dat wil zeggen bussen met veel passagiers, wordt fors geïnvesteerd, terwijl dunne lijnen wegbezuinigd worden en – zo beweert men althans - vervangen door Flexbusjes. In buitengebieden waar nu al weinig bussen rijden, zou het nog een toevoeging kunnen zijn.  Maar in de praktijk komt van die vervanging weinig terecht. Mensen mogen blij zijn als er nog een buurtbusje blijft rijden.”

In 2017 gaf de provincie 3,2 miljoen uit aan BrengFlex, in 2018 2,8 miljoen. In februari 2019 waren er zo’n 9000 ritten, met gemiddeld 1,2 passagier. Van Hooft: “Dat betekent dat we maandelijks dus 25 euro per rit uitgeven. Dat zijn belachelijke bedragen om te investeren in zo’n impopulaire dienst, die niet waarmaakt wat hij belooft. En dan te bedenken dat lijn 4 in Aldenhof werd gekortwiekt met als argument ‘te weinig reizigers’!'’

Wat de SP betreft kan het geld voor BrengFlex veel beter worden geïnvesteerd in regulier openbaar vervoer in de wijken. Van Hooft: “We moeten af van het ‘flextremisme’ dat na arbeids- en huurcontracten nu ook het openbaar vervoer bedreigt. Een goede busverbinding is een betrouwbare busverbinding die op een vaste tijd komt zonder gehannes met apps op je smartphone, die veel ouderen niet eens hebben.”

Op 8 mei debatteert de gemeenteraad verder over het openbaar vervoer. Daar zal de SP voorstellen indienen om te stoppen met BrengFlex.