Gratis bus voor 65+ wordt gratis bus voor lagere inkomens

13 maart 2019

Gratis bus voor 65+ wordt gratis bus voor lagere inkomens

Foto: SP / SP

De Nijmeegse gratis bus voor 65+ wordt vanaf 1 januari 2020 omgevormd tot een gratis bus voor lagere inkomens. Iedereen met een inkomen tot 130 procent van het sociaal minimum, kan dan gebruik maken van de gratis bus. Dat betekent dat bijna een kwart (23,5%) van alle Nijmeegse huishoudens straks gratis kan reizen. Voor ruim 40 procent van de alleenstaande ouderen verandert er na 1 januari niets, zij blijven in aanmerking komen voor de gratis bus. Van alle 65-plussers heeft een op de drie huishoudens een laag inkomen.

Foto: SP / SP

Ouderen in Nijmegen zijn een actie gestart om de gratis bus voor 65+ te behouden. Matthias van Hunnik, gemeenteraadslid namens de SP, snapt dat de ouderen in actie komen: “Toen de SP in 2014 als grootste partij uit de verkiezingen kwam, hebben we er direct voor gezorgd dat de gratis bus voor 65+ opnieuw werd ingevoerd. Dat is een doorslaand succes geworden, bijna 13.500 ouderen maken nu gebruik van de gratis bus. Dat konden we toen afdwingen omdat we de grootste partij van Nijmegen waren.”

De SP is nu met 5 zetels de kleinste coalitiepartij. Van Hunnik: “Dat maakt wel iets uit. Driekwart van de gemeenteraad waaronder coalitiepartijen GroenLinks (11 zetels) en D66 (6 zetels) wilde de gratis bus voor 65+ schrappen. Wij hebben eruit gehaald wat erin zat en ervoor gezorgd dat de gratis bus niet is afgeschaft of er alleen voor minima is.”

Alleenstaande ouderen met een netto maandinkomen tot 1343 euro en samenwonende ouderen met een netto inkomen tot 1836 euro per maand komen nog steeds in aanmerking voor de regeling. Daarmee houden 7100 ouderen in Nijmegen recht op de gratis bus. Ouderen met een hoger inkomen kunnen voor 16 euro per jaar een daluren kaart aanschaffen. Daarmee krijgen ze 40 procent korting op ritten in heel Gelderland bovenop de 34 procent korting voor 65-plussers.

Dankzij de SP kan straks iedereen met een inkomen tot 130 procent van het sociaal minimum gratis reizen. Dat is bijna een kwart van de Nijmeegse bevolking: jongeren, gezinnen en ouderen. Van Hunnik: “Belangrijk is ook om te beseffen dat dit geen bezuiniging is – vanaf 2020 komen twee keer zoveel mensen als nu in aanmerking voor de gratis bus. Als we bij de Provinciale verkiezingen groot genoeg worden om in de coalitie te komen, dan gaan we gratis OV in de daluren voor iedereen in Gelderland regelen. Dat kan, omdat de Provincie meer dan genoeg geld heeft om dat te betalen. Als we dat voor elkaar krijgen, dan kan straks heel Nijmegen gratis met de bus.”