Huurders Meijhorst ontevreden over renovatie Portaal

2 januari 2019

Huurders Meijhorst ontevreden over renovatie Portaal

Foto: Nick Wasilopoulos / SP Nijmegen

Woensdag 19 december kwamen zo’n 30 huurders van Portaal uit Meijhorst samen om met de SP te spreken over de chaotisch verlopende renovatie van hun woning. ‘Nul-op-de-meter’maar toch een energierekening van €65,- per maand, een gat in de vloer bij de voordeur en een renovatie die geen drie weken maar al vier maanden duurt. Dat zijn veel gehoorde klachten van huurders. Samen eisen zij dat Portaal orde op zaken stelt.

De renovatie in Meijhorst is een zogeheten ‘Nul-op-de-meter’-project (NOM), waarbij woningen een ‘isolatiejas’ om de gevel krijgen en volledig van het gas af gaan. Huurder Hüriye Hun: “Op 13 augustus begon Portaal met renoveren. Ze zouden drie weken bezig zijn in mijn woning, maar ik wacht nu nog steeds op de herstelwerkzaamheden. Bij mijn voor- en achterdeur zit sindsdien en groot gat dat wordt afgedekt door een plank. Daar komt vocht en tocht doorheen, en ik heb inmiddels ook last van muizen. Ondertussen krijg ik mijn woning niet meer warm, de thermostaat kan niet hoger dan 21 graden, iets waar meer mensen in de buurt over klagen. Ook zou de energierekening 0 euro worden, werd ons verteld voor we akkoord gingen met de renovatie. Vlak voor de renovatie, dus na het akkoord, werden het opeens 35 euro transportkosten. En nu eist mijn energieleverancier toch een voorschot van 65 euro. Ook wordt onze huur 20 euro meer. Wanneer we met klachten over de renovatie naar de aannemer stappen, worden we neerbuigend bejegend. Klagen we bij Portaal, dan verwijst die weer naar de aannemer. Dat kan toch niet?”

Yurre Wieken, bestuurs- en fractielid van de SP: “Dat er gerenoveerd wordt en woningen gasloos worden, is een goede zaak. Daar staat de SP  helemaal achter. Maar voor ons staat voorop dat huurders hier niet de rekening voor moeten betalen. Ook verdienen zij een fatsoenlijke en heldere communicatie, niet de hak-op-de-takbenadering van Portaal die, na vooraf een mooie glossy folder te hebben verspreid, iedereen een ander verhaal vertelt. In Nijmegen zullen duizenden woningen van woningbouwcorporaties de komende jaren worden gerenoveerd en verduurzaamd. Dan kunnen we niet hebben dat woningcorporaties het zo verprutsen. Daarmee organiseren ze hun eigen wantrouwen en smelt het draagvlak voor de energietransitie weg als sneeuw voor de zon.”

De bewoners bereiden samen met de SP acties voor om verbetering af te dwingen. Wieken: “Individuele huurders kan Portaal met een kluitje het riet insturen, maar om een georganiseerde groep kun je niet zomaar heen. Collectieve actie werkt.” Portaal heeft via sociale media aan de SP laten weten niet blij te zijn met de aanpak van de SP, en ze hebben laten weten met de SP in gesprek te willen gaan. Wieken: “Huurders willen serieus genomen worden en in gesprek met Portaal. Het gaat ons niet om de SP, maar om de belangen van de huurders.”