SP blij met uitspraak rechter: vast aantal uren voor thuiszorgcliënten

25 november 2018

SP blij met uitspraak rechter: vast aantal uren voor thuiszorgcliënten

Foto: SP

Tot grote vreugde van de SP gaat de gemeente Nijmegen binnenkort weer uit van een vast aantal uren bij de toekenning van huishoudelijke hulp. Hiermee komt een einde aan het beleid dat de gemeente huishoudelijke hulp inkocht met als doel ‘een schoon een leefbaar huis’. De aanbieders van huishoudelijke hulp bepaalden zelf hoeveel uren daarvoor nodig waren. Dat leidde begin dit jaar tot onrust bij cliënten en thuiszorgmedewerkers, toen zorgverlener Vérian eenzijdig het aantal uren zorg fors inkromp.

In oktober diende een rechtszaak van jurist Wevers tegen de gemeente Steenbergen. Ook deze gemeente hanteerde het principe van ‘een schoon en leefbaar huis’. Het gevolg was dat veel cliënten gekort werden in hun uren en niet wisten waar ze precies aan toe waren. Zij kregen hierin van de rechter gelijk; de cliënt heeft recht op duidelijkheid. Deze uitspraak was aanleiding voor de Nijmeegse SP-fractie om vragen aan het stadsbestuur te stellen.

Petra Molenaar, raadslid namens de SP: “De situatie in Steenbergen is gelijk aan die in Nijmegen. Ook hier wordt gestuurd op schoon en leefbaar en ook hier stelt de aanbieder het aantal uur vast, zonder concrete criteria en deugdelijk onderzoek. Het leek me daarom logisch dat deze uitspraak ook gevolgen had voor het beleid van de gemeente Nijmegen.”

Bij de Nijmeegse SP kwamen meer dan honderd klachten binnen van cliënten die enorm gekort werden in hun aantal uren sinds het principe ‘schoon en leefbaar’ leidend was. De SP heeft dit samen met jurist Wevers en vakbond FNV opgepakt. Molenaar: “Het is natuurlijk te gek voor woorden dat aanbieders bepalen hoeveel hulp iemand krijgt. Het is in hun belang om zo min mogelijk aan te bieden, zodat ze zelf zoveel mogelijk geld overhouden. Dat gaat ten koste van cliënten en medewerkers. We zijn als SP dan ook opgelucht dat dit binnenkort weer door de gemeente gedaan wordt.”