SP: behoud winkelcentrum Malvert

6 november 2018

SP: behoud winkelcentrum Malvert

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Binnenkort moet de gemeenteraad een beslissing nemen over de herinrichting van de winkelcentra in Dukenburg. Het is een lastige beslissing omdat er altijd bewoners zullen zijn die minder voorzieningen krijgen. De teleurstelling willen wij voor iedereen zo klein mogelijk houden. De SP wil zich dan ook inzetten voor het behoud van alle drie de winkelcentra, zodat ook winkelcentrum Malvert voor de toekomst behouden blijft.

In het voorstel van het college aan de raad, waarbij alleen winkelcentrum Meijhorst en Weezenhof kunnen uitbreiden, zou winkelcentrum Malvert in de toekomst verdwijnen, stelt SP-raadslid Marij Feddema. "Maar dit winkelcentrum in Malvert willen wij als SP juist overeind houden naast de andere twee winkelcentra. In Malvert wonen veel oudere bewoners die een supermarkt op loopafstand nodig hebben. Even een boodschap doen,een praatje kunnen maken met een buurvrouw en dan weer rustig naar huis lopen, zonder grote, brede straten tussen woning en winkel. Sociale contacten, vooral voor de vele ouderen die in Malvert wonen, zijn enorm belangrijk en een winkelcentrum in de buurt draagt hier zeer aan bij. Bij het laten verdwijnen van een winkelcentrum haal je het hart uit de buurt. Voorbeelden te over waarbij dit gebeurd is."

Daarom wil de SP een alternatief: "In ons voorstel blijft de uitbreiding van Meijhorst met twee supermarkten overeind.  Beide supermarkten zorgen voor een mooi, uitgebreid winkelaanbod. Winkelcentrum Malvert behoudt haar eigen supermarkt en in Weezenhof kiezen we voor een kleine supermarkt net als in Malvert."

De SP wil deze supermarkt in Weezenhof aanvullen met meer woningen in plaats van meer winkels. Feddema: "De supermarkten zullen elkaar zo aanvullen inplaats van beconcurreren.  Het is een mooie oplossing , waarbij de vierkante meters supermarkt bijna gelijk blijven en zo kunnen alle supermarkten blijven voortbestaan, ook in de toekomst. In onze ogen een oplossing die recht doet aan alle drie de winkelcentra in Dukenburg. We kunnen dan allemaal onze boodschappen blijven doen. Is er voldoende keuze in het aanbod. Andere ondernemers blijven de centra aantrekkelijk houden en we blijven elkaar ontmoeten in drie mooie winkelcentra."