Graafseweg moet veiliger, niet smaller

10 oktober 2018

Graafseweg moet veiliger, niet smaller

Foto: Matthias van Hunnik

De SP ziet weinig in de plannen van het college om de Graafseweg verder te versmallen. Wat de SP betreft wordt de weg zo ingericht dat de snelheid omlaag gaat en de weg veiliger wordt voor omwonenden, voetgangers en fietsers zonder een rijbaan op te offeren. De Graafseweg blijft wat de SP betreft een belangrijke weg voor verkeer binnen Nijmegen. Verdere versmalling maakt het voor mensen uit Lindenholt en Dukenburg steeds lastiger om het centrum te bereiken. Bovendien zal het voor meer sluipverkeer door de wijken zorgen.

SP-gemeenteraadslid Matthias van Hunnik: “De SP is voor het veiliger maken van de Graafseweg. Nu is de weg zo ingericht dat er te hard gereden kan worden en oversteken is op een aantal plaatsen heel lastig. Daarom is het goed om doorgaand verkeer te verwijzen naar de S100 (Energieweg) en te zorgen dat de weg zo wordt ingericht dat de snelheid omlaag gaat. Tegelijkertijd is de Graafseweg een belangrijke verkeersader voor verkeer binnen Nijmegen. Wij willen niet dat mensen uit wijken als Dukenburg en Lindenholt straks vast komen te staan op weg van en naar de stad door de versmalling.”

Van Hunnik is verbaasd dat wethouder Tiemens (GroenLinks) nu kiest voor verdere versmalling van de Graafseweg: “De versmalling vorig jaar op de Graafsebrug was volgens verkeersdeskundigen haalbaar. Maar bij het een volgend deel van de weg zijn er veel meer vraagtekens over de gevolgen voor doorstroming en sluipverkeer. Een proef nu geeft geen enkele garantie dat we over een aantal jaar niet te maken krijgen met opstoppingen. Dat risico moet je niet willen lopen. Het wegprofiel biedt voldoende ruimte om veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren zonder de doorstroming van het verkeer in gevaar te brengen. Daarvoor hoeven we niet een rijbaan in te leveren. Waarom wordt dat niet eerst onderzocht?"