Zorgen om situatie Vérian

14 mei 2018

Zorgen om situatie Vérian

Foto: Sam van der Wal

Op maandag 14 mei hebben de medewerkers van thuiszorgorganisatie Vérian bericht ontvangen over de financiële situatie van hun werkgever. In het bericht laat Vérian weten dat uitstel van betaling is aangevraagd voor het bedrijfsonderdeel Vérian Care & Clean BV. Dit leidde direct tot grote onrust onder het personeel. Medewerkers maken zich ernstig zorgen of hun salaris en vakantiegeld komende week wel worden uitbetaald en of hun cliënten wel de zorg blijven ontvangen waar ze recht op hebben.

De fractie van de SP deelt deze zorgen en heeft daarom vragen gesteld aan het stadsbestuur. Woordvoerder Petra Molenaar: “Onze fractie vindt het van groot belang dat cliënten de zorg krijgen die nodig is en thuiszorgmedewerkers hun belangrijke werk kunnen doen onder fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Daarom vragen wij het college of onze zorgen omtrent de situatie bij Vérian gedeeld worden. Daarbij vragen we het college ook op zeer korte termijn in gesprek te gaan met  Vérian om te zoeken naar oplossingen voor zowel medewerkers als cliënten en de continuïteit van de zorg te garanderen.”

De SP voerde eerder dit jaar ook al actie samen met medewerkers van Vérian, toen de organisatie eenzijdig het aantal uren zorg per cliënt terugbracht en daarmee afweek van eerder gemaakte afspraken.

De gestelde vragen:

1. Heeft het college eerder al signalen ontvangen over de financiële moeilijkheden bij Vérian Care & Clean BV?

2. Deelt het college de zorgen van de SP en medewerkers van Vérian over hun salaris en vakantiegeld?

3. Deelt het college de zorgen van de SP en cliënten van Vérian over de continuïteit van de zorg?

4. Kan het college de gemeenteraad verder informeren over de precieze gevolgen voor zowel de medewerkers als cliënten?

5. Is het college bereid om op zeer korte termijn in gesprek te gaan met Vérian om te zoeken naar passende oplossingen voor zowel medewerkers als cliënten? Zo ja, wil het college ook hier de gemeenteraad dan zo spoedig mogelijk over informeren?