SP-wethouder Velthuis boekt 23 miljoen euro winst voor gemeentekas

22 februari 2018

SP-wethouder Velthuis boekt 23 miljoen euro winst voor gemeentekas

Foto: Peter de Vos

In 2017 heeft de gemeente Nijmegen goede zaken gedaan met de grote bouwprojecten. Nijmegen is er per saldo 23 miljoen euro op vooruit gegaan. SP-wethouder Velthuis is trots op dit positieve resultaat. Volgens hem kan de gemeente de 23 miljoen euro winst 'goed gebruiken': "Het kabinet Rutte snijdt keihard op zorg en inkomensondersteuning. Dat gaat Nijmegen op termijn meer dan 10 miljoen euro per jaar kosten. Met 23 miljoen euro extra in de portemonnee kunnen we de eerste klappen opvangen zonder dat de Nijmeegse bevolking de dupe wordt van snoeihard rechts regeringsbeleid."

In totaal wordt een positief saldo van 14,6 miljoen euro aan de algemene reserve van de stad toegevoegd. Gelijktijdig namen de risico's van het grondbeleid voor komende jaren af met bijna 9 miljoen euro van 74,1 miljoen naar 65,2 miljoen euro. Opgeteld een positief resultaat van 23 miljoen euro.

Velthuis: "Een paar jaar geleden waren onze grondexploitaties nog een molensteen om de nek van Nijmegen. In een paar jaar tijd hebben we de stilstand in de bouw omgezet in een bouwexplosie. Maar we boeken niet alleen topresultaten in de bouw, de belangrijkste winst hebben we samen met de regio geboekt: we hebben de Provincie zover gekregen om de rem op ontwikkeling van bedrijfsterreinen af te halen. Daarin zit nu de grootste winst."