Zaterdag aftrap ansichtkaarten: “Aldenhof verdient een hele bus!”

23 januari 2018

Zaterdag aftrap ansichtkaarten: “Aldenhof verdient een hele bus!”

Foto: SP

Buurtbewoners en busreizigers uit Aldenhof starten zaterdag een ansichtkaartenactie aan het provinciebestuur. Door het massaal opsturen van ansichtkaarten “met de groeten uit Aldenhof” vraagt de buurt om inzet van het Gelderse provinciebestuur voor terugkeer van hun bus. De buurt Aldenhof wil de terugkeer van een rechtstreekse bus via Hatert naar het centrum van Nijmegen. Deze bus is sinds 10 december vervangen door een pendelbusje naar station Dukenburg. De ansichtkaarten, en de al eerder opgehaalde 800 handtekeningen, worden eind februari aangeboden aan de provincie.

Bewoners gingen al eerder naar het gemeentebestuur, nu is het de beurt aan de provincie Gelderland, die de opdracht heeft gegeven aan busvervoerder Breng. De bewoners zijn sinds een maand in actie voor een rechtstreekse busverbinding naar het centrum, via Hatert. Buslijn 4, die tot voor kort nog van Aldenhof naar het centrum reed, is sinds 10 december ingekort tot pendeldienst tussen de wijk, station Dukenburg en Lindenholt-Oost. Sinds begin december voeren de bewoners samen met de SP actie voor het behoud van de bus. Meer dan 800 mensen hebben een petitie getekend voor een fatsoenlijke busdienst in de wijk. Een eerste succes is geboekt; de pendelbus rijdt toch ook op zon- en feestdagen en ook in de avonden na 21:00 uur, wat bij de bekendmaking van de dienstregeling nog niet het geval was. De gemeenteraad neemt op 31 januari een besluit over een voorstel van de SP-fractie, die de wethouder verzoekt bij de provincie en Breng te pleiten voor terugkeer van een volwaardige buslijn vanuit Aldenhof.