Nijmegen investeert extra in sportaccommodaties

9 december 2017

Nijmegen investeert extra in sportaccommodaties

Foto: Sam van der Wal
De gemeente Nijmegen trekt op initiatief van de SP drie miljoen euro extra uit voor het opknappen en verbeteren van bestaande sportaccommodaties. Het stadsbestuur maakte vorige week bekend dat het bedrag wordt geïnvesteerd in kunstgrasvelden, veldverlichting en renovatie van de sporthal in de Horstacker.

In 2016 stemde een meerderheid van de gemeenteraad in met het voorstel van de SP om sportclubs uit de brand te helpen. De gemeente heeft de wensen van alle Nijmeegse sportverenigingen opgemaakt en laten onderzoeken welke verbeteringen het hardst nodig zijn. Uit het onderzoek is tevens gebleken dat de totale oppervlakte van de Nijmeegse buitensportaccommodaties nodig blijft om de kwaliteit van de buitensport op peil te houden en om aan de sportvraag van het groeiende inwonertal van Nijmegen te voldoen. SP-raadslid Stijn Vat is blij met de plannen die er nu liggen.

Vat: “Voor veel Nijmeegse clubs geldt dat ze in de lift zitten, maar niet verder kunnen groeien door ruimtegebrek. Nu krijgen ze de kans om hun sportterreinen te verbeteren zonder dat de contributie voor de leden daarvoor omhoog hoeft. Met name voetbalclubs hebben dringend behoefte aan uitbreiding of aanpassing van hun complex. In de meeste gevallen willen de clubs hun bestaande  natuurgrasveld omzetten in kunstgras zodat er meer teams op kunnen trainen. Voetbalverenigingen Trekvogels, OSC, DVOL, Orion en Oranje Blauw en hockeyclub NMHC kunnen vanaf dit moment allemaal een upgrade verwachten en dat is een felicitatie waard. Daarnaast wordt ook geld uitgetrokken voor veldverlichting voor de soft- en honkbal op Staddijk en krijgt de sporthal in de Horstacker een broodnodige opknapbeurt. Dat is een flinke stap voorwaarts voor sportend Nijmegen. Ook voor verenigingen die juist kleinere accommodatie zoeken wordt door de gemeente gezocht naar alternatieven. Dat kan bijvoorbeeld een verhuizing naar een ander sportpark betekenen, of het combineren van trainingsfaciliteiten met scholen of andere clubs."