Sporthal voor Nijmegen-Noord

6 november 2017

Sporthal voor Nijmegen-Noord

Foto: Sam van der Wal

Een meerderheid van de gemeenteraad stemde afgelopen week in met het SP-voorstel om de mogelijkheden voor een nieuwe sporthal in Nijmegen-Noord te onderzoeken. SP-raadslid Stijn Vat: “Een extra hal is hard nodig voor dit snel groeiende stadsdeel. Verenigingen staan te springen om accommodaties en met deze nieuwe stap zouden nog meer mensen gebruik kunnen maken van het uitgebreide sportaanbod in onze stad. “

Dat er voldoende vraag is naar een sporthal in Lent of Oosterhout blijkt onder meer uit onderzoek van sportinstituut Mulier. De huidige sportlocaties worden verbeterd, maar daarmee is er nog steeds onvoldoende plek om alle sporters onderdak te bieden.

SP-gemeenteraadslid Stijn Vat: “Naast een sporthal zijn er wel meer voorzieningen die dit stadsdeel goed kan gebruiken, zoals een bibliotheek en een extra supermarkt. De SP wil dan ook van de gemeente weten welke locaties geschikt zijn voor een nieuw te bouwen hal. Daarnaast moet ook worden onderzocht of deze kan worden gecombineerd met andere nieuwe wijkvoorzieningen. “

In 2014 ging de SP de verkiezingen in met de belofte om meer te investeren in sportvoorzieningen. Sindsdien trok de gemeenteraad op initiatief van de SP drie miljoen euro extra uit voor het opknappen en moderniseren van bestaande sportaccommodaties in Nijmegen. Met deze extra investeringen kunnen zalen en velden weer op het niveau worden gebracht dat ze verdienen, zonder dat de contributie voor de leden omhoog hoeft. Daarnaast heeft de SP met succes gestreden voor het behoud van het zwembad in Dukenburg. Het met sluiting bedreigde zwembad in Dukenburg draait inmiddels goed en wordt veelvuldig gebruikt door de wijkbewoners.