Slachterij Hilckmann moet 7 miljoen euro terugbetalen aan Nijmegen

5 oktober 2017

Slachterij Hilckmann moet 7 miljoen euro terugbetalen aan Nijmegen

Foto: Matthias van Hunnik

De rechtbank heeft bepaald dat slachterij Hilckmann de gemeente Nijmegen 7 miljoen moet terugbetalen van de 21 miljoen die de gemeente reeds betaald had om het bedrijf uit te kopen. De rechter oordeelt dat Hilckmann de gemeente heeft benadeeld en misleid. Met deze uitspraak is de gemeente en het stadsbestuur van alle blaam gezuiverd.

SP-wethouder Bert Velthuis: "Wij zijn blij met het eindvonnis van de rechtbank. Er is nu duidelijkheid voor alle partijen en de rechtbank heeft nu definitief geoordeeld dat het bedrijf niet rechtmatig heeft gehandeld en de gemeente heeft benadeeld. Dat betekent dat de gemeente bijna 14 miljoen minder aan Hilckmann hoeft te betalen dan het bedrijf had geëist. Het gaat om 6,6 miljoen euro die de gemeente nog niet had uitbetaald, maar waarop het bedrijf wel aanspraak maakte, en die de gemeente nu dus ook niet hoeft te betalen. Daarnaast moet het bedrijf bijna 7 miljoen euro terug betalen aan de gemeente."

Velthuis kreeg veel kritiek toen Hilckmann een half jaar na de uitkoop plotseling haar deuren sloot. Telkens blijkt deze kritiek weer onterecht, aldus SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Met deze uitspraak is de wethouder en de gemeente van alle blaam gezuiverd. Het contract met slachterij Hilckmann was goed en waterdicht. De rechter oordeelt dat Hilckmann de gemeente heeft misleid door aan de notaris te melden dat de financiering van de verhuizing rond was, terwijl daar geen sprake van was.”

In de pers is steeds het beeld opgeroepen dat er 21 miljoen euro is weggegooid aan Hilckmann. Van Hooft: “Dat is dus echt complete onzin. Als je een bedrijf met een omzet van 180 miljoen euro per jaar moet uitkopen, dan moet je daar ook een flink bedrag voor op tafel leggen. In 2008 bood de gemeente nog 21 miljoen euro zonder enige werkgelegenheidsgarantie, maar dat bod verwees Hilckmann toen naar de prullenmand. Daarvoor had de gemeente de Honig naast het slachthuis uitgekocht voor maar liefst 70 miljoen. Als je Hilckmann vergelijkt met de Honig, dan was het een koopje. Niet voor niets heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met de uitkoopsom en de juridische overeenkomst met Hilckmann.”

De rechter heeft nu vastgesteld dat de gemeente alleen een vergoeding van 14 miljoen moet betalen voor de bedrijfsgebouwen. Van Hooft: “Dat is een enorme opsteker voor de gemeente, en veel minder dan de gemeente normaal gesproken kwijt was geweest. Het is mooi dat de gemeente recht heeft op terugbetaling van bijna 7 miljoen euro. Wat daar werkelijk van terug komt, moet ik nog maar zien. Voor de ontslagen werknemers blijft het een trieste zaak. Als we meer dan 1 miljoen euro terug krijgen, vind ik dat we serieus iets moeten doen voor het ontslagen personeel. Gelukkig heeft een groot deel van hen al elders werk gevonden.”