Nijmegen gaat werken aan één bustarief voor de stad

5 juli 2017

Nijmegen gaat werken aan één bustarief voor de stad

Op initiatief van de de SP heeft de gemeenteraad uitgesproken dat er één bustarief voor de stad moet komen. Nu betalen mensen uit Lindenholt, Dukenburg, Lent en Nijmegen-Noord dubbel zoveel voor een los kaartje. De SP vindt dat iedereen in Nijmegen belangrijke voorzieningen als het stadscentrum of de ziekenhuizen voor een redelijk bus tarief moet kunnen bereiken. Het gemeentebestuur gaat hierover in overleg met busbedrijf Breng en de provincie.

SP-raadslid Matthias van Hunnik is blij met de steun voor zijn voorstel: “Openbaar vervoer moet betaalbaar zijn voor iedereen in de stad, ook voor incidentele reizigers zonder OV-chipkaart. Vier euro voor een enkeltje zonder overstappen om bij een aantal essentiële voorzieningen te kunnen komen is gewoon te veel. Dat schrikt mensen af om de bus te nemen terwijl we juist graag meer mensen in de bus zien. Als we een ongedeelde stad willen, dan moeten we ook geen tariefdrempel opwerpen voor mensen die toevallig ten westen van het Maas-Waal-kanaal of ten noorden van de Waal wonen. Eén tarief voor heel Nijmegen is meer dan normaal, en ik ben blij dat de gemeenteraad de SP daarin steunt!”

Van Hunnik heeft de wethouder ook gevraagd te onderzoeken of er nog andere dingen mogelijk zijn om mensen met een gunstig tarief de bus in te lokken: "Het stimuleren van het openbaar vervoer is belangrijk. Zo houden we onze stad bereikbaar en investeren we in duurzaamheid. Wanneer iemand vaker de auto verruilt voor het OV dan zal er minder CO2 uitgestoten worden. Gunstige tarieven kunnen ook nieuwe doelgroepen aantrekken in de bus. Zo zien we hoe succesvol het SP-initiatief voor de Gratis Bus voor 65+ is om ouderen in de bus te krijgen."