SP: Niet nog meer buslijnen inruilen voor flexbus
SP: Niet nog meer buslijnen inruilen voor flexbus
De SP maakt zich zorgen over plannen van busvervoerder Breng om nog meer buslijnen in te ruilen voor flexbusjes op bestelling. Daarom heeft gemeenteraadslid Matthias van Hunnik vragen gesteld aan het college over de gevolgen van deze plannen voor Nijmegen. De SP wil niet dat er alwéér buslijnen gaan verdwijnen in de stad.
In de Gelderlander van 8 april kon men lezen over de voornemens van busvervoerder Breng/Hermes om hun flexdienst BrengFlex verder uit te breiden. Volgens Breng zijn de eerste resultaten van BrengFlex heel goed. Ze willen daarom niet alleen het gebied uitbreiden waar de flexdienst rijdt. Hermes-directeur Juul van Hout spreekt ook over het vervangen van reguliere busdiensten door BrengFlex.
De SP vindt het geen goed idee om opnieuw te gaan schrappen in buslijnen ten gunste van BrengFlex. SP-gemeenteraadslid Matthias van Hunnik: “Afgelopen jaar is er al te veel geschrapt in buslijnen. Bovendien zijn vier maanden te kort om te kunnen beoordelen of BrengFlex überhaupt een serieus alternatief is voor een reguliere busdienst. Wat de SP betreft kan de Breng/Hermes zich beter gaan toeleggen op het aantrekkelijker maken van het reguliere openbaar vervoer in plaats van het uit te kleden voor een veredelde taxiservice.”
De SP heeft bij de invoering van de nieuwe dienstregeling in december afgelopen jaar al vragen gesteld over het feit dat er toen al minder reguliere bussen gingen rijden in onder andere in Brakkenstein en Lent. Volgens Breng zouden de gaten opgevangen moeten worden door BrengFlex. Van Hunnik: “Als provincie en busbedrijf zo graag nieuwe vormen van vervoer willen proberen laat het dan niet ten koste gaan van bestaande buslijnen. ”
De SP heeft de volgende vragen gesteld aan het college:
1. Deelt het college het optimisme van Breng over het succes van Breng Flex, Zo ja, waar is dat op gebaseerd?
2. Beschikt het college over cijfers met de resultaten van BrengFlex in Nijmegen van afgelopen maanden?
- Zo ja, is het college bereid om deze gegevens te delen met de gemeenteraad?
- Kan het college aangeven welk gedeelte van de Flex-gebruikers tussen Nijmegen en Wijchen reizen?
- Klopt het dat een rit tussen Nijmegen en Wijchen met BrengFlex goedkoper is dan met de reguliere bus?
- Is het bekend of het aantal reizigers dat met BrengFlex reist van invloed is op de toe of afname van reizigers in reguliere bussen?
3. De directeur van Hermes stelt:"Ook in de avonduren zou BrengFlex weleens een beter systeem kunnen zijn dan de huidige dienstregeling waarin bussen op sommige lijnen eens per uur rijden." Hoe beoordeelt het college deze visie?
4. Heeft Breng al met de gemeente Nijmegen overlegd over welke buslijnen ze in de dienstregeling zouden willen schrappen? Zo ja, om welke lijnen zou dit kunnen gaan?
5. Hoe ver is het college bereid te gaan als het gaat om reguliere busdiensten die vervangen worden door flexbusjes? Wat is volgens het college het minimum aan reguliere busdiensten in de stad?
6. Heeft het college over deze voornemens van Hermes gesproken met de Provincie? Zo ja, wat was de uitkomst van dat gesprek? Zo nee, wat zal de inzet van de gemeente Nijmegen zijn in zo'n gesprek?
- Zie ook:
- Verkeer en vervoer
Reactie toevoegen