POLITIEK WIJKCAFE DUKENBURG GROOT SUCCES

22 februari 2017

POLITIEK WIJKCAFE DUKENBURG GROOT SUCCES

Foto: SP

Afgelopen donderdag organiseerde SP Nijmegen het eerste ‘politiek wijkcafé’ in Zwembad Dukenburg. Een toepasselijke locatie, aangezien de SP zich sterk heeft gemaakt voor het voortbestaan van het zwembad toen sluiting dreigde. En met succes: het zwembad is sinds juli vorig jaar in zelfbeheer en wordt enorm goed bezocht. Directeur Hans Heinink, die de avond opende, had dan ook lovende woorden voor de inspanningen vauit de politiek. SP-wethouder Renske Helmer sprak tijdens een interview aan het begin van de avond over de noodzaak om de openbare ruimte, onze gezamenlijke woonkamer, schoon te houden. Om hierbij te helpen gaat de gemeente op initiatief van de SP-fractie vijf wijkvegers aanstellen voor Dukenburg.

Foto: SP

Qader Shafiq sprak een column uit. Zijn belangrijkste boodschap was dat er veel plannen zijn geweest om sociaaleconomische en culturele tweedeling in Nijmegen tegen te gaan, maar dat de verschillen tussen delen van de stad alleen maar groter zijn geworden. Shafiq benadrukte, deels vanuit zijn professionele achtergrond, het steeds groter wordende verschil tussen autochtone en niet Westerse allochtonen. Oost, Wolfskuil en Noord worden steeds witter. Dit is het resultaat van woningtoewijzing op basis van wachttijd. Woon je lang in Nijmegen dan heb je meer keuze om ergens in Nijmegen te wonen. Het resultaat is dat 50% van de 4 tot 12 jarigen in Meijhorst, van niet Westerse afkomst is. De linkse elite zou het sieren als zij voor deze groep mensen woningen zouden toewijzen bij hun in de wijk.

SP-gemeenteraadslid Petra Molenaar ging samen met Paul Eigenhuijsen, Paul Nunnink en Miel Couvee met de aanwezige Dukenburgers in gesprek over wat er nog beter kon in de wijk. Veel bewoners vinden het jammer dat er niet zo veel te doen is. Door stadsplanning vergrijst de wijk snel, en het laatste café is na een schietpartij gesloten. Ook andere belangrijke zaken zijn uit de wijk verdwenen, zoals de politiepost. De bewoners dromen van een levendige wijk, waar mensen net wat meer dan nu naar elkaar omkijken. En met misschien zelfs een bioscoop. Uiteraard werd er ook gesproken over de zoektocht naar een betere bestemming van JC Staddijk, en het belang van nieuwe, effectieve initiatieven voor jongeren in de wijk. De opdracht aan de politiek was dan ook duidelijk: investeer in een levendige wijk voor jong en oud, waar niemand eenzaam hoeft te zijn.