2400 meer ouderen gebruiken gratis bus 65+

7 oktober 2016

2400 meer ouderen gebruiken gratis bus 65+

Afgelopen jaar is het aantal ouderen dat gebruik maakt van de gratis bus voor 65+ met bijna 25% toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente Nijmegen. Dit jaar werd de prijs gehalveerd naar 10 euro voor een busabonnement waarmee ouderen onbeperkt kunnen reizen binnen Nijmegen.

De SP is blij dat Nijmeegse ouderen weer gratis met de bus kunnen. Raadslid Matthias van Hunnik: "De gratis bus voor 65-plus houdt onze ouderen mobiel, het is goed voor de sociale contacten. Tegelijkertijd kunnen ouderen met een auto deze vaker laten staan. Bovendien is het ook goed voor de lokale economie omdat veel ouderen de bus pakken naar bijvoorbeeld de stad of winkelcentrum Dukenburg voor een boodschap of een kopje koffie."

In 2014 en 2015 namen 10.800 ouderen een abonnement. In 2016 waren dat er circa 13.200. Dat is een toename van 2.400. Van Hunnik: "De gratis bus voor 65-plus was een van onze speerpunten bij de verkiezingen. Toen het vorige college de prijs voor het busabonnement flink verhoogde was dat meteen te merken in de bus en in de stad. We zij dat blij dat het weer in ere is gesteld, met als resultaat bijna 25 procent meer reizigers."