SP verzamelt steun voor Nationaal Zorgfonds in Neerbosch Oost

13 september 2016

SP verzamelt steun voor Nationaal Zorgfonds in Neerbosch Oost

Foto: SP / SP

Komende zondag bezoekt de SP de wijkmarkt Viva Symfonica van Neerbosch Oost. Met een kraampje op de markt zal de SP aandacht vragen voor het Nationaal Zorgfonds en ondersteuningen verzamelen.

Marloes Piepers, bestuurslid van SP Nijmegen: “Al meer dan 125.000 mensen steunen het Nationaal Zorgfonds en dat aantal groeit iedere dag. Door het almaar stijgende eigen risico durven steeds meer mensen niet meer naar de dokter als dat nodig is. Ondertussen strijken de zorgverzekeraars miljardenwinsten op en dicteren zij wat zorgverleners moeten doen. Het is tijd om ons zorgstelsel radicaal om te gooien – weg met het eigen risico en de zorgverzekeraars, maak de zorg weer van ons. Met een inkomensafhankelijke zorgpremie maken we de zorg weer voor iedereen betaalbaar. Belangrijke zaken als fysiotherapie, tandzorg en de GGZ kunnen weer terug in het basispakket, waar ze horen. Dit zijn niet alleen mooie plannen, ze zijn ook nog eens betaalbaar. Het afschaffen van de zorgverzekeraars levert 1,5 miljard op aan besparingen op reclame, overhead en winst. Het aanpakken van de woekerwinsten in de farmaceutische industrie levert 750 miljoen op. En door onnodige bureaucratie en regelgeving in de zorg te schrappen halen we nog eens 1,3 miljoen op. Het eigen risico afschaffen kost 3,2 miljard en kun je met deze maatregelen prima bekostigen”.

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

De SP staat 18 september van 10:00 tot 16:00 op Viva Symfonica in Neerbosch Oost. Afgelopen zondag stond de SP op het Florafestival in de Wolfskuil, waar veel mensen getekend hebben voor het Zorgfonds. Tekenen is mogelijk via www.nationaalzorgfonds.nl .