SP: verruim bijverdienmogelijkheden bijstand

12 juli 2016

SP: verruim bijverdienmogelijkheden bijstand

De bijverdienmogelijkheid in de bijstand mag wat de SP betreft uitgebreid worden. Op de politieke avond van 13 juli dient gemeenteraadslid Maarten Sweep een voorstel in om dit te regelen. "De beste weg naar werk is werk", aldus Sweep.

Bijverdienen in de bijstand is in Nijmegen al mogelijk: bijstandsgerechtigden kunnen 6 maanden lang maximaal 198 euro bijverdienen. Wat de SP betreft wordt dit verruimd.

Sweep: "Ik wil dat het stadsbestuur uitzoekt wat de maximale mogelijkheden zijn. Dan moet je denken aan de mogelijkheid om vanuit de bijstand twee jaar lang maximaal 50 procent bij te verdienen, met een maximum van 500 euro per maand. Veel mensen in de bijstand willen dolgraag aan het werk, maar soms is het beschikbare werk niet genoeg om van te leven. Wanneer je dan ook nog eens op je uitkering gekort wordt wegens bijverdiensten heeft deeltijdwerk weinig zin. Het is in feite hollen of stilstaan. Zonde, want deze mensen willen wel werken en deeltijdwerk kan een opstap zijn naar voltijdwerk, en daarmee een weg uit de bijstand. Die kans moeten we mensen geven."