Nijmeegse bijeenkomst Nationaal ZorgFonds groot succes

8 juli 2016

Nijmeegse bijeenkomst Nationaal ZorgFonds groot succes

Foto: Bart Linssen / SP Nijmegen

Op donderdagavond 7 juli kwamen 150 mensen uit Nijmegen en omstreken naar de Lindenberg om het te hebben over het Nationaal ZorgFonds. Onze zorg wordt steeds duurder – het eigen risico is gestegen naar 385 euro en wordt als het aan de VVD ligt maar liefst 500 euro. Hierdoor, en door de te hoge premies, kunnen steeds meer mensen de zorg niet meer betalen. Professionals als traumachirurg Jan van Dijk en fysiotherapeut Bob van Ravensberg, ook aanwezig bij de bijeenkomst, lopen er steeds vaker tegenaan dat mensen door de te hoge kosten afzien van noodzakelijke medische handelingen. Ook hebben zij te kampen met een oerwoud aan bureaucratie van de zorgverzekeraars, die zich zelfs bemoeien met wat voor vloer er in de praktijk ligt.

Foto: Erik Claus / SP Nijmegen

Van Dijk en Van Ravensberg vertelden over hun ervaringen met ons vermarkte zorgsysteem. Van Dijk: “Ik heb weleens noodgedwongen afgezien van behandeling omdat de patiënt aangaf de fysiotherapie die na de behandeling nodig was niet te kunnen betalen. Hier zie je dat het zorgsysteem leidt tot ongelijkheid. De menselijke maat is geofferd op het altaar van de financiën.” Van Ravensberg kon dit beamen: “Het eigen risico naar 500 euro verhogen is omgekeerde solidariteit. De minima dragen dan onevenredig veel bij. Ondertussen krijgen de zorgverzekeraars steeds meer macht. Ze bemoeien zich zelfs met wat voor vloer er in de praktijk ligt. Dit getouwtrek met de verschillende regeltjes van iedere zorgverzekeraar en de stijgende kosten voor de patiënt werpen een hoge drempel op voor de zorg. Daar kan ik me enorm boos over maken.”

Foto: Erik Claus / SP Nijmegen
Maar het kan anders: met het Nationaal ZorgFonds schaffen we de zorgverzekeraars af, wat 3 miljard euro aan bureaucratie, topsalarissen, dure kantoren en reclamekosten scheelt. Met deze opbrengsten kunnen we ook het eigen risico afschaffen. Wat krijgen we ervoor in de plaats? Eén Nationaal ZorgFonds, met een veel uitgebreider basispakket dan nu het geval is, waarbij mensen in overleg met hun arts de zorg kunnen krijgen die voor hen nodig is. De premies maken we inkomensafhankelijk, zodat iedereen naar draagkracht bijdraagt. Een sociaal alternatief is mogelijk – teken net als 50.000 anderen op www.nationaalzorgfonds.nl!

Er was op de avond veel interesse in het ZorgFonds: het actie-en informatiemateriaal was niet aan te slepen. Er is een Nijmeegs comité gevormd voor het ZorgFonds. Wilt u zich ook aansluiten? Stuur dan een bericht naar nijmegen@sp.nl.