Tijd voor duidelijkheid over zomerdienstregeling busvervoer Arnhem-Nijmegen

30 april 2016

Tijd voor duidelijkheid over zomerdienstregeling busvervoer Arnhem-Nijmegen

Foto: Bas Stoffelsen / SP Gelderland

SP-Statenlid Maurits Gemmink wil eindelijk eens van het college weten hoe de zomerdienstregeling van het ovin de regio Arnhem-Nijmegen er uit gaat zien. In maart werd bekend dat vervoerder Breng flink wil bezuinigen op de zomerdienstregeling. Het is aan de provincie om dit goed of af te keuren en de tijd dringt. Tegelijkertijd wil de SP weten wat er gebeurt met het geld dat Breng sinds begin dit jaar al heeft bezuinigd op de dienstregeling.

Maurits Gemmink: “De voorgestelde zomerdienstregeling voor Arnhem-Nijmegen, uitgevoerd door Breng/Connexxion heeft al tot veel onrust onder reizigers en chauffeurs geleid. De provincie buigt zich nog steeds over het voorstel van een halfuursdienst voor de meeste buslijnen de komende zomer. Inmiddels zijn we bijna twee maanden verder en Provinciale Staten zijn nog niet geïnformeerd over de zomerdienstregeling 2016 voor Arnhem en Nijmegen. Het wordt kort dag, immers de dienstregeling gaat over tweeëneenhalve maand in…”

Ook belangenbehartiger van ov-reizigers ROCOV geeft aan niet blij te zijn met bezuinigingen op de dienstregeling. Het ROCOV heeft in een stuk in De Gelderlander al gesteld dat ‘Als je hoogwaardig openbaar vervoer wilt bieden, hoort daar hoge frequentie bij’.

De bezuinigingen op de zomerdienstregeling volgen op eerdere bezuinigingen die in december 2015 zijn ingegaan. Toen heeft Breng het aantal busdiensturen al met 3% teruggebracht. Mocht het voorstel voor de zomerdienstregeling worden overgenomen dan loopt de bezuiniging zelfs op tot 6%. Gemmink is benieuw wat er gebeurd met geld dat dit opbrengt: “Dit zorgt er voor dat Breng in 2016 een slordige 2,4 miljoen Euro overhoudt van de provinciale bijdrage voor het laten rijden van bussen in dit gebied. Op eerdere vragen heeft het College van GS geantwoord dat dit geld ingezet gaat worden voor het verbeteren van de busdiensten. Wij willen wel eens weten om verbeteringen het gaat en wat de reiziger hier van gaat merken.”

De SP-fractie heeft daarom de volgende vragen aan het college van GS:

• Is inmiddels duidelijk hoe de zomerdienstregeling 2016 voor de concessie SAN er uit komt te zien?
  • Zo ja, wanneer gaat GS deze met PS delen?
  • Kunt u aangeven waar de provincie wijzigingen heeft gerealiseerd ten opzichte van de door Breng voorgestelde zomerdienstregeling?
  • Klopt het dat Breng, in 2016, 2.4 miljoen Euro niet besteedt aan busdiensturen?
  • Zo nee, kunt u aangeven hoeveel Breng dan wel overhoudt aan het minderen van het aantal busdiensturen?
  • Kunt u exact aangeven wat Breng, met het geld dat men niet besteedt aan het laten rijden van bussen in 2016, gaat verbeteren aan de busdiensten?

Dit bericht stond eerder op de website van SP Gelderland