ROOD solidair met vluchtelingen

14 april 2016

ROOD solidair met vluchtelingen

Foto: Tatum Postema / ROOD Nijmegen

Op dinsdag 12 april heeft ROOD Nijmegen meegedaan aan een debat op de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSGN) over de vluchtelingencrisis. Janne van den Bosch en Stijn Krooshof gingen in debat met de politieke jongerenorganisaties van D66, CDA, VVD en SGP. Samen met de leerlingen uit het publiek werd er gediscussieerd over de opvang in Heumensoord. “Het is goed dat Nijmegen opvang biedt, maar de grootschaligheid zorgt voor slechte leefomstandigheden,” aldus ROOD-woordvoerder Janne. Verder werd gesproken over het uitzetten van asielzoekers na een misdrijf en de veiligheid van homoseksuele vluchtelingen.

Foto: Tatum Postema / ROOD Nijmegen

Janne van den Bosch en Stijn Krooshof in debat namens ROOD

ROOD heeft een duidelijk solidaire stem laten horen in het debat. “We moeten erkennen dat deze mensen hulp nodig hebben en aangezien we de middelen hebben om ze die te bieden, moeten we dat ook doen,” aldus ROOD-lid Stijn. “Daarnaast moeten vluchtelingen in menswaardige omstandigheden opgevangen kunnen worden.” ROOD vindt verder dat opvang zo dicht mogelijk in de buurt van de bewoonde wereld moet zijn, zodat de vluchtelingen niet geïsoleerd raken.

Uiteraard kwamen ook de bombardementen in Syrië en Irak aan bod. Janne en Stijn hebben hierover sterk hun mening laten horen: “Bombardementen op zo’n chaotische en complexe oorlogssituatie gaat het probleem in Syrië en Irak niet oplossen. Bovendien worden daardoor alleen maar meer mensen ontheemd, waarvan een deel vervolgens door de EU wordt geweigerd.”

ROOD heeft ook een alternatief voor nog meer bommen gooien. In plaats daarvan moet er werk gemaakt worden van een staakt-het-vuren, zodat de betrokken partijen weer om de tafel kunnen komen. Met IS valt natuurlijk niet te praten, maar meer bommen geeft ze alleen maar meer munitie om strijders te werven met de boodschap: ‘het Westen valt ons aan!’ Na vijftien jaar War on Terror zijn terreurorganisaties dan ook alleen maar talrijker en sterker geworden. We moeten het probleem bij de wortel aanpakken: snijd de financiële bronnen van IS (in o.a. Saoedi-Arabië) af en vervolg de mensen die ze steunen. Vervolgens moeten we werken aan een politieke oplossing voor het conflict in Syrië en Irak, die de tegenstellingen die tot de burgeroorlogen leidden wegneemt om verdere conflicten te voorkomen. Het moet niet meer zo zijn dat één bevolkingsgroep de regering domineert en de anderen onderdrukt. Alleen zo zorgen we voor een duurzame vrede in deze landen.

In het verlengde hiervan organiseert ROOD op donderdag 12 mei een thema-avond over de bombardementen in Syrië. Verschillende sprekers zullen iets vertellen over de bombardementen en de politieke overwegingen hierachter. Er worden filmfragmenten getoond van een documentaire en er zal uiteraard gediscussieerd worden over het onderwerp. Iedereen is welkom bij deze avond!