25 april TTIP-debat op de RU

19 april 2016

25 april TTIP-debat op de RU

Foto: Rein Wieringa / ismus

Op maandag 25 april organiseren SP, D66 en studievereniging ismus (politicologie) een debat over het omstreden vrijhandelsverdrag TTIP. SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk en D66-Europarlementariër Marietje Schaake zullen de degens kruisen, ingeleid door Thomas Eimer (docent internationale betrekkingen) en Mr. Henri de Waele (professor Internationaal en Europees recht

De Europese Unie en de Verenigde Staten onderhandelen sinds 2013 over het Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), een groot vrijhandelsverdrag. Over de inhoud is nog weinig bekend, de concepttekst is (nog) niet openbaar, maar veel mensen maken zich nu al zorgen over de gevolgen. Voorstanders stellen dat het verdrag de economie van de EU en de VS veel op zal leveren, maar er zijn grote zorgen. Bijvoorbeeld over de gevolgen voor het milieu, of de autonomie van democratische landen tegenover grote bedrijven. Daar gaat het 25 april ook over – wat zijn de gevolgen van het verdrag voor Europa, Amerika en de rest van de wereld?’

Hierover zullen Jasper van Dijk en Marietje Schaake in debat gaan. Jasper van Dijk is sinds 2006 Tweede Kamerlid namens de SP. Hier houdt hij zich voornamelijk bezig met handel, hoger onderwijs en defensie. Marietje Schaake is sinds 2009 lid van het Europees Parlement voor D66. In het Europees Parlement houdt zij zich bezig met digitale vrijheden en het Europese handelsbeleid. Het debat wordt voorgezeten door Gerry van der Kamp-Alons.

Het debat vindt plaats in zaal 5 van het Thomas van Aquinogebouw (ook bekend als het Collegezalencomplex, CC5). De deuren zijn vanaf 19:30 geopend; de avond start om 20:00. De toegang is gratis.

Meer info over de SP en TTIP is te vinden op https://sp.nl/ttip