Goedkope huurwoningen voor een groeiend Nijmegen

25 februari 2016

Goedkope huurwoningen voor een groeiend Nijmegen

Foto: SP

Naar verwachting zal Nijmegen in 2030 groeien naar 180.000 inwoners. Volgens de SP is het juist daarom belangrijk om voldoende woningen te bouwen. Omdat de huren de afgelopen jaren schrikbarend zijn gestegen pleit de SP er ook voor om bij de bouw van nieuwe woningen vooral aandacht te hebben voor de betaalbaarheid.

SP-gemeenteraadslid Bart van Berkel: “Nijmegen groeit, dus de behoefte aan woningen groeit ook. Daarnaast is huren erg duur geworden en zitten steeds meer mensen in financiële problemen, dus de nieuwe woningen moeten goed betaalbaar zijn. Gelukkig heeft onlangs een meerderheid van de gemeenteraad voor een SP-plan gestemd om de komende jaren 300 extra sociale huurwoningen per jaar te bouwen en tegelijk 300 extra middeldure huurwoningen. Daarnaast schrokken wij toen we zagen dat het percentage goedkope huurwoningen, met een huur van minder dan 400 euro per maand, onder de 20% van de totale sociale woningvoorraad is gezakt. Wij hebben de eis op tafel gelegd dat dit percentage snel terugkomt op 20% en daar ook op blijft. Ook dat is door de gemeenteraad gesteund. We gaan dus bouwen naar behoefte en dat is ook nog betaalbaar. Een nieuwe koers die hard nodig was.”

Ook bij corporaties komt de boodschap van de SP goed aan. Begin deze maand kondigden corporaties aan dat ze aan de wens van de gemeenteraad tegemoet willen komen en de huren vanaf nu alleen nog maar minimaal verhogen. Nijmeegse corporaties gaan de huurverhoging voor de meeste huishoudens terugbrengen tot enkel de inflatie (0,7% in 2015). Eerder was de stijging nog 4 %. Dit bericht komt na SP-acties als “Stop de Huurexplosie” en “Huur te Duur” waarmee de SP duizenden steunbetuigingen kreeg om de huurverhogingen een halt toe te roepen. SP-gemeenteraadslid Bart van Berkel: “Nijmegen wil af van de huurexplosie. Mooi dat de corporaties hier de noodzaak ook van in zijn gaan zien en nu een nieuwe weg inslaan. Dit is niet zozeer een overwinning van de SP maar van heel hurend Nijmegen dat via onze petities en meldpunten van zich heeft laten horen. Nijmegenaren hebben corporaties en politiek duidelijk gemaakt dat het zo niet langer kan. Het resultaat mag er zijn!”

De SP zal ook in de toekomst blijven strijden voor betaalbaar wonen, duurzamere woningen, kortere wachtlijsten, voldoende zorgwoningen en meer medezeggenschap voor huurders.