Vérian stopt met thuiszorg in regio, gemeenten nu aan zet

22 januari 2016

Vérian stopt met thuiszorg in regio, gemeenten nu aan zet

Foto: Marloes Piepers / SP Nijmegen

Vanmiddag heeft thuiszorgorganisatie Vérian aangekondigd dat er collectief ontslag is aangevraagd voor ongeveer 600 medewerkers in onder andere de gemeenten Beuningen en Mook en Middelaar. Vandaag en de afgelopen dagen zijn medewerkers daarover geïnformeerd. Vérian gaat per 1 juni 2016 stoppen met leveren van thuiszorg omdat de tarieven van gemeenten te laag zijn.

De SP heeft het laatste jaar met de thuiszorgmedewerkers gestreden voor behoud van salaris, en was vanochtend aanwezig op de bijeenkomst om de medewerkers te steunen. Marloes Piepers, namens de SP Nijmegen actief in actiecomité “Wij zijn de thuiszorg”: “Gemeenten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vérian geeft aan dat het uurtarief te laag ligt om personeel in dienst te houden. Er verdwijnen banen in de thuiszorg. Cliënten weten niet of ze straks nog kunnen rekenen op hun vertrouwde thuiszorghulp die ze soms al jaren kennen. De gemeenten mogen hun ogen niet sluiten voor de gevolgen van hun eigen bezuinigingen en moeten fatsoenlijk betalen voor de thuiszorg.”

Thuiszorgmedewerkers, FNV en SP zullen de betrokken gemeenten op het matje roepen, en alles in het werk stellen om verlies van banen en thuiszorg tegen te gaan. Piepers: “De overheid heeft voor dit jaar 200 miljoen extra beschikbaar gesteld, gemeenten moeten dat nu ook gaan inzetten voor goede zorg. Dit is de zoveelste keer dat duidelijk word dat marktwerking in de zorg niet werkt!”

Tijdens de bijeenkomst in Beuningen werden er ook vragen gesteld over de loonsverlaging. Thuiszorgmedewerkers, FNV en SP zijn sinds december 2014 in verweer tegen het voornemen van Vérian de salarissen te verlagen. Door de uitspraak van de rechtbank in Zutphen in juni 2015 ging er een streep door de loonsverlaging, maar op 15 maart zal de hogere rechtbank in Arnhem een uitspraak doen. Vérian deed de toezegging dat, ongeacht de uitspraak van de rechter, de salarissen niet met terugwerkende kracht gevorderd zullen worden. Medewerkers voor wie collectief ontslag is aangevraagd krijgen geen loonsverlaging meer.

Vérian heeft ook aangekondigd de contracten in de gemeenten Harderwijk, Nunspeet, Apeldoorn en Zwolle niet te verlengen. De gevolgen voor thuiszorgmedewerkers zijn groot. De vakbond FNV organiseert volgende week een tweetal bijeenkomsten voor de leden. De SP zal daar ook bij aanwezig zijn. Deze vinden plaats op:

• Maandag 25 januari om 16.00 uur in het CODA, Vosselmannstraat 299 te Apeldoorn.
  • Donderdag 28 januari om 16.00 uur in de Lèghe Polder, Schoolstraat 16 te Beuningen.