Nijmegen vangt vluchtelingen op

17 september 2015

Nijmegen vangt vluchtelingen op

In Nijmegen komt een tijdelijke noodopvang voor asielzoekers in Heumensoord. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) wil een tentenkamp voor 3.000 vluchtelingen neerzetten op de plek waar normaal het legerkamp van de Vierdaagse staat. Het tijdelijke vluchtelingenkamp blijft tot uiterlijk 1 juni 2016. Daarna moet het plaatsmaken voor deelnemers aan de Special Olympics. In juli bivakkeren er in Heumensoord 6.000 militairen die meedoen aan de Nijmeegse Vierdaagse.

De vluchtelingen verblijven vier maanden in de noodopvang. Als hun asielaanvraag wordt gehonoreerd stromen ze vervolgens door naar asielzoekerscentra verspreid over het hele land. De fractievoorzitters van de Nijmeegse gemeenteraad hebben breed ingestemd met de komst van de tijdelijke noodopvang in Nijmegen.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “De vluchtelingenstroom is op dit moment zo groot dat Ter Apel onmogelijk al deze mensen kan opvangen. Deze mensen hebben huis en haard verlaten om te ontsnappen aan oorlogsgeweld en de gruweldaden van IS. In afwachting van de beoordeling van hun asielaanvraag moeten zij ergens terecht kunnen. Iedereen met een beetje gevoel voor medemenselijkheid snapt dat je zo'n verzoek om tijdelijk een eerste noodopvang te verzorgen niet kan en niet wil weigeren.”