SP-hulpdienst helpt bij pgb-problemen

28 april 2015

SP-hulpdienst helpt bij pgb-problemen

Naast acties op straat en het werk in de gemeenteraad is de SP ook achter de schermen actief voor de mensen. De hulpdienst staat mensen bij die problemen hebben met hun werkgever, de gemeente of andere instanties. Een aantal vrijwilligers met kennis van juridische zaken staat hen bij wanneer zij zich verkeerd behandeld voelen en de weg niet meer vinden in de wirwar van regels waarmee zij geconfronteerd worden. Onlangs boekte de Nijmeegse SP-hulpdienst een mooi succes.

Angelique Hummel van de hulpdienst vertelt: “Er meldde zich een mevrouw die al 25 jaar mantelzorg verleende aan haar schoonmoeder. Zij ontving sinds drie maanden geen pgb meer en moest zich fors in de schulden steken om de eindjes aan elkaar te knopen.” Sinds begin dit jaar wordt het persoonsgebonden budget, ofwel pgb, overgemaakt door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Hierbij zijn veel problemen – duizenden hulpverleners hebben nog geen pgb uitbetaald gekregen, waaronder de mevrouw die zich tot de SP-hulpdienst wendde.

Angelique Hummel: “Mevrouw had al drie keer contact opgenomen met de SVB, zonder resultaat. Dus dacht ik: dan gaan we het geld toch gewoon zelf halen? Dus zijn we op de trein naar Utrecht gestapt, naar het SVB-hoofdkantoor. Toen we bij het SVB-kantoor waren schrokken ze zich rot en wilden ze ons eerst niet binnenlaten. Uiteindelijk kon dat wel en hadden we een goed gesprek. Ze beloofden het pgb over te maken en kort daarna gebeurde dat ook.”

Door de chaos met de SVB zitten duizenden mensen al maandenlang zonder pgb. Dit brengt hen vaak ernstig in de problemen. In de Tweede Kamer neemt de druk op staatssecretaris Van Rijn toe. Angelique Hummel: “Het is schandalig dat al deze mensen al zo lang op hun geld moeten wachten. Als mensen zich bij de hulpdienst melden proberen we ze zo goed mogelijk te helpen. Ik hoop dat in Den Haag snel een oplossing gevonden wordt. Deze actie laat in ieder geval maar mooi zien dat het ook simpel kan.”