Paashazen Vérian krijgen veel steun van Nijmegen

6 april 2015

Paashazen Vérian krijgen veel steun van Nijmegen

Foto: Marloes Piepers / SP Nijmegen

Donderdagavond voerden medewerkers van Vérian, die al maanden een grote loonsverlaging boven het hoofd hangt, actie in Nijmegen. Met de feestdagen voor de deur deelden zij, verkleed als paashaas, paaseitjes uit in het centrum. Het motto: laat de zorg niet het haasje zijn! Uit de reacties bleek dat veel Nijmegenaren solidair zijn met de medewerkers.

Foto: Marloes Piepers / SP Nijmegen
Al maandenlang voeren medewerkers van Vérian actie tegen de loonsverlaging van 20 tot 25 procent die de directie wil doorvoeren. Vooralsnog met succes: de verlaging zou 1 januari ingaan, maar dat is nog steeds niet gebeurd. Op 11 februari riep de voltallige Nijmeegse gemeenteraad het college op om met Vérian in gesprek te gaan en erop aan te dringen af te zien van deze loondump. De actie donderdagavond had dan ook een positieve insteek: Nijmegen bezuinigt in tegenstelling tot veel andere gemeenten niet op de thuiszorg, en dat verdient een beloning. Daarom konden Nijmegenaren leuk op de foto met de Vérian-paashazen, en kregen zij chocolade-eitjes uitgedeeld. Doel van de actie was ook om meer aandacht te creëren voor de situatie van de medewerkers.

Cor van Norel, fractielid van de SP in Nijmegen, was bij de actie aanwezig. “De reacties waren ontzettend positief. Mensen vonden het leuk om op de foto te gaan en waren ook erg verontwaardigd over de loonsverlaging. Deze mensen verdienen een fatsoenlijk salaris, en zo’n eenzijdige verlaging doordrukken is niet hoe je met je werknemers omgaat. Dat vonden veel Nijmegenaren die wij in de stad spraken ook. ”

Ondertussen gaan de medewerkers van Vérian door – volgende week wordt actie gevoerd bij het stadhuis in Apeldoorn.