Medewerkers Vérian: met minder loon zijn wij het haasje

28 maart 2015

Medewerkers Vérian: met minder loon zijn wij het haasje

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

Vrijdagmiddag voerden ruim 80 thuiszorgmedewerkers van Vérian samen met de FNV en SP actie tegen de loonsverlaging die de directie wil doorvoeren. De medewerkers waren uitgedost als paashaas omdat ze door de loonsverlaging ‘het haasje’ zijn. Namens de directie van Vérian sprak algemeen directeur Klaas Stoter de medewerkers kort toe, maar deed vooral de mededeling dat de salarissen met ingang van april echt verlaagd gaan worden.

Inmiddels voeren de medewerkers van Vérian al vier maanden actie tegen de loonsverlaging van 20 tot 25 procent. En met succes: de verlaging zou per 1 januari ingaan, maar is door herhaalde acties en de vele bezwaren van boze medewerkers nog steeds niet doorgevoerd. Vérian heeft aangegeven om in april een gefaseerde salarisverlaging door te voeren. De FNV stapt in dat geval naar de rechter, wat zij eerder ook – met succes – deed bij de voorgenomen loonsverlaging van V&D.

Foto: Marloes Piepers / SP Nijmegen
Eerder deze week werd bekend dat Vérian het verzoek heeft gedaan om in Nijmegen en omringende gemeenten te stoppen met het leveren van thuiszorg. Reden: de SP Nijmegen heeft het vertrouwen in Vérian opgezegd en daarom is de basis voor de samenwerking weg. Uit de reacties vrijdag bleek dat de medewerkers hier niet intrappen - Marloes Piepers, bestuurslid van SP Nijmegen, kreeg applaus van de medewerkers toen zij het podium beklom. Piepers: “De SP is niet verantwoordelijk voor de problemen bij Vérian. Dat jullie je tegen de loonsverlaging verzetten is volkomen terecht, en de SP zal jullie blijven steunen. We steunen jullie met acties totdat Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen.”

Ook Ruud Kuin van de FNV sprak de medewerkers van Vérian toe. Hij riep thuiszorginstellingen, gemeenten en de landelijke politiek op om gezamenlijk tot een oplossing te komen, in plaats van naar elkaar te blijven wijzen. Op 1 mei zal op de Dag van de Arbeid een manifestatie voor thuiszorg plaatsvinden in Amsterdam.

Ondertussen gaan de medewerkers van Vérian door met acties. Donderdagavond 2 april worden in Nijmegen paaseitjes uitgedeeld om de gemeente te belonen voor haar sociale beleid op het gebied van (thuis)zorg. 9 april wordt in Apeldoorn, waar fors op zorg wordt bezuinigd, opgeroepen om te stoppen met de afbraak van de thuiszorg.

Onder: Vérian-bestuurslid Klaas Stoter krijgt wortels en protestborden overhandigd

Foto: Marloes Piepers / SP Nijmegen