SP stelt vragen over tariefsverhoging Breng

31 januari 2015

SP stelt vragen over tariefsverhoging Breng

Naar aanleiding van de aangekondigde tariefsverhoging van het RIT-kaartje (papieren buskaartje) stelt de SP vragen aan het college van B en W. De kaartjes voor de buslijnen 4, 5, 7, 8, 13, 15 en 33 worden per 1 februari verhoogd met € 1,50, ook vóór 9:00 uur. Dit leidt bij meerdere lijnen tot een tariefstijging van 100 procent. Ook leidt de nieuwe zoneverdeling tot verwarring en extra kosten.

Tatum Postema, fractielid SP: “Door het RIT-kaartje kan iedereen in Nijmegen op elk moment met het openbaar vervoer reizen. Ook als ze geen ov-chipkaart hebben. Dit zorgt voor een goede verbinding in de stad en de regio. De SP wil dat de bus laagdrempelig en toegankelijk blijft voor elke Nijmegenaar. Wat ons betreft is deze verhoging dan ook niet acceptabel.”

De SP wil dat het college er bij Breng op aandringt dat de tariefsverhoging van tafel gaat. Postema: “Zoals reizersvereniging ROCOV al zegt, deze verhoging is buitenproportioneel. Daarnaast past het niet in het streven naar meer gebruik van het openbaar vervoer in plaats van de auto.”