Aan Vérian-medewerkers: Salaris verlaagd? Eis loon terug!

22 januari 2015

Aan Vérian-medewerkers: Salaris verlaagd? Eis loon terug!

Thuiszorgorganisatie Vérian kondigde eind november 2014 een loonsverlaging aan van 20-25 procent. Ongeveer 600 medewerkers hebben deze brief ontvangen en meer dan 300 medewerkers hebben bezwaar gemaakt tegen deze loonsverlaging. Deze week zijn de salarissen uitbetaald. De medewerkers die geen bezwaar hebben gemaakt, kregen een lager salaris op hun rekening. De SP heeft ook gehoord dat medewerkers die wèl bezwaar hebben gemaakt, soms ook een lager salaris hebben ontvangen. De SP en de vakbond FNV roepen deze medewerkers op om alsnog niet akkoord te gaan met de loonsverlaging en het volledige salaris op te eisen.

Marloes Piepers, bestuurslid SP Nijmegen: "Vérian heeft met de aankondiging van de loonsverlaging de arbeidsovereenkomst eenzijdig geschonden. Dat kan niet, daarvoor is òf toestemming nodig van de werknemer òf de rechtbank doet hierover een uitspraak. Dat is beiden niet gebeurd. Een verzoek via een brief geeft nog niet aan dat medewerkers deze salarisverlaging, oplopend tot wel 300 euro in de maand, accepteren. Dat ook medewerkers die wèl bezwaar hebben gemaakt in sommige gevallen een lager salaris hebben gekregen, kan natuurlijk niet, en is hopelijk een misverstand aan de kant van Vérian."

Medewerkers die nu minder salaris hebben gekregen, hebben recht op het volledige salaris en kunnen met een loonvordering het salaris opeisen. Ook medewerkers die wel bezwaar hebben gemaakt en toch minder salaris hebben gekregen krijgen het advies stappen te ondernemen. De vakbond FNV Zorg en Welzijn is behulpzaam bij het indienen van een loonvordering. FNV-leden kunnen hiervoor contact opnemen met de FNV via 0900 22 825 22 (ma t/m vrij 8.30 - 17.30 uur). Medewerkers kunnen ook contact opnemen met het juridisch loket of hun rechtsbijstandverzekering voor ondersteuning.