SP in actie voor halvering parkeertarieven

1 februari 2014

SP in actie voor halvering parkeertarieven

De Nijmeegse SP voert zaterdag 1 februari actie voor een halvering van de parkeertarieven in Nijmegen. Zo'n honderd parkeerpalen in de stad
zijn voorzien van een pamflet dat ook aan bezoekers van parkeergarages wordt uitgedeeld. Met de actie wil de SP de discussie over lagere
parkeertarieven openbreken.

SP-lijsttrekker Hans van Hooft: “Het stadsbestuur heeft er de afgelopen jaren alles aan gedaan om bezoekers de stad uit te jagen.Veel te hoge parkeertarieven, betaald avondparkeren en slecht functionerende parkeerautomaten. Bovendien is de gratis bus voor 65+ afgeschaft. Het is hoog tijd dat een bezoek aan Nijmegen weer betaalbaar wordt! De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor winkelend publiek.”
De SP wil de parkeertarieven in de hele stad halveren. Daarnaast vindt de partij dat het betaald avondparkeren moet worden afgeschaft, zodat bezoek in de stad en omliggende wijken ‘s avonds weer welkom is.

Bovendien is de SP tegen het opnieuw invoeren van de verplichte nummerbordregistratie bij parkeerpalen en bezoekersvergunningen. Als het aan de SP ligt komen ook de gratis bus voor 65+ en het goedkope busretourkaartje weer terug. Voor ouderen wordt het dan weer aantrekkelijk om een bezoekje aan de binnenstad te brengen, bijvoorbeeld samen met de kleinkinderen.

Van Hooft: “De SP heeft een sociaal alternatief voor de binnenstad waarin we aantonen dat ons plan haalbaar en betaalbaar is. Naast halvering van de parkeertarieven willen we de OZB voor huurders van bedrijfspanden afschaffen. Zo geven we kleine ondernemers in economisch moeilijke tijden echt een steuntje in de rug. De kosten van deze maatregelen brengen we in rekening bij de eigenaren van bedrijfspanden; veelal grote bedrijven en verhuurders van commercieel vastgoed. Door de rekening neer te leggen bij diegenen die het meest kunnen missen is het plan 100% sociaal.”

Goed initiatief. Houd onze binnenstad aantrekkelijk!