Geheime lening klimaatwinkel: alle feiten moeten boven tafel

5 juli 2013

Geheime lening klimaatwinkel: alle feiten moeten boven tafel

Een meerderheid van de gemeenteraad wil dat wethouder van der Meer volledige openheid geeft over de geheime gemeentelijke lening die is verstrekt aan de inmiddels failliete klimaatwinkel het Groene Hert. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft kreeg veel bijval voor zijn voorstel om alle gemeentelijke mails, brieven en rapportages die aan de beslissing vooraf zijn gegaan aan de gemeenteraad beschikbaar te stellen. Van Hooft: “De SP wil exact weten op basis van welke informatie het college er toe is gekomen om deze lening af te geven, alle feiten moeten boven tafel.“

In mei raakte de GroenLinks-wethouder in opspraak toen de voltallige oppositie op initiatief van de SP schriftelijke vragen stelde over de lening van 100.000 euro die Van der Meer in het geheim aan de noodlijdende klimaatwinkel verstrekte. Kort nadat de lening was afgegeven ging het Groene Hert alsnog failliet en is de gemeente het geld dus kwijt. Veel partijen zijn - evenals de SP - van mening dat de lening nooit verstrekt had mogen worden zonder medeweten van de gemeenteraad. De antwoorden die het college van B&W heeft gegeven op de ingediende schriftelijke vragen zijn voor de oppositie onduidelijk en onvoldoende. Van der Meer bood woensdagavond zijn excuses aan en beloofde beterschap, maar daar namen de partijen geen genoegen mee.

Van Hooft: “Toen ik in mei hoorde van de lening aan het Groene Hert was ik verbaasd. Die verbazing is alleen maar groter geworden na de antwoorden die we hebben gekregen op al onze vragen. Het is algemeen bekend dat het klimaatbeleid voor deze wethouder erg belangrijk is, met Het Groene Hert als persoonlijk prestigeproject. De SP gunt iedereen zijn hobby, maar dat moet wel gepaard gaan met enige wijsheid, zeker als het gaat om gemeenschapsgeld.”

In antwoorden op de eerder gestelde vragen laat het college weten dat de lening is verstrekt op basis van een positief advies van Stichting Kiemt. Datzelfde bureau schreef eerder al het business- en continuïteitsplan voor Het Groene Hert. Van een onafhankelijk advies is dan ook geen sprake, vindt Van Hooft:

“Dit advies heeft een erg hoog gehalte aan ‘Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’. Dat zowel het college als de hele ambtelijke organisatie dat niet hebben ingezien is onvoorstelbaar. Daarom willen wij precies weten wat er in alle ambtelijke mails, adviezen en overleggen met het college is gezegd. We willen precies weten welke informatie bij de wethouder en het college bekend was toen de lening werd gegeven.“

Wethouder Van der Meer liet weten dat hij eerst binnen het college van B&W om toestemming wil vragen om de gevraagde informatie te openbaren. Na de zomer komt de kwestie opnieuw aan de orde in de gemeenteraad.