MuZIEum gaat weer open.

1 december 2011

MuZIEum gaat weer open.

Begin 2012 gaat het MuZIEum weer open, ditmaal in de kelder van de Schouwburg. Het MuZIEum ging in 2010 failliet, waardoor een groot aantal werknemers met een visuele handicap op straat kwam te staan. De SP nam het initiatief voor een doorstart en diende het voorstel “Een renaissance voor het MuZIEum” in. Gisteravond stemde de gemeenteraad in met de uitwerking van het voorstel waardoor het MuZieum voor de stad behouden blijft en er werkgelegenheid ontstaat voor 15 mensen, waarvan een groot deel met een visuele handicap.

Het muZIEum is een museum waar bezoekers worden geïnformeerd over het leven met een visuele handicap. In het nieuwe MuZIEum wordt nauw samengewerkt met de schouwburg. Kaartverkoop en restaurantfaciliteiten kunnen gemakkelijk gedeeld worden. Zo ontstaat een win-win situatie.

SP-raadslid en initiatiefnemer Bert Velthuis: "Het bestuur van het MuZIEum heeft niet bij de pakken neergezeten. Ze hebben een uitgebreid beleidsplan gemaakt en daarnaast een groot aantal sponsoren gevonden om het MuZIEum financieel gezond te maken. Het is de bedoeling dat jaarlijks 40.000 bezoekers in het MuZIEum ervaren hoe het leven van onze blinde mens er uit ziet."

De gemeenteraad stemde bijna unaniem in met een eenmalige subsidie vanuit de gemeente van 200.000 euro voor het plan. Alleen de VVD onthield haar steun aan het voorstel. Velthuis: "Deze partij ontpopt zich steeds meer als een anticultuur partij. Landelijke invloed zullen we maar zeggen."