SP: Snel hulp voor Waalhalla

9 juni 2011

SP: Snel hulp voor Waalhalla

De SP-fractie wil dat skatehal en jongerencentrum Waalhalla snel steun krijgt vanuit de gemeente. De skatehal dreigt haar deuren te moeten sluiten doordat de gemeente onlangs liet weten dat er geen feesten meer gehouden mogen worden. Daarmee valt voor de initiatiefnemers van de hal een belangrijke bron van inkomsten weg. SP-raadslid Jola van Dijk wil dat de wethouder een tijdelijke ontheffing toestaat voor Waalhalla zodat de skatehal haar activiteiten kan voortzetten.

De vrijwilligers van de skatehal kregen in maart onverwachts van de gemeente te horen dat het bestemmingsplan bij nader inzien geen feesten toestaat. Waalhalla is sinds eind 2008 gevestigd in een oude fabriekshal aan het Waalfront en draait in grote mate op de inkomsten van de feesten en culturele activiteiten die jaarlijks ongeveer 13.000 jongeren trekken. Over 2010 trok Waalhalla in totaal 25.000 betalende bezoekers. De skatehal, die volledig op vrijwilligers draait en geen subsidie ontvangt, dreigt in acute financiële nood te komen wanneer de feesten niet langer worden toegestaan.

Tijdens de politieke avond van afgelopen woensdag vroeg SP-raadslid Jola van Dijk wethouder Frings om opheldering.

Van Dijk: "De gemeente heeft destijds zélf een fout gemaakt toen ontheffing voor het bestemmingsplan werd verleend. Nu ineens blijken die feesten niet te kunnen."

Wethouder Frings liet weten bereid te zijn om naar een oplossing te zoeken en beloofde nog voor de zomer met een plan te komen om de skatehal de helpende hand te bieden.