College verprutst topsporthal

1 mei 2011

College verprutst topsporthal

Jarenlang heeft het Nijmeegse college samen met sportclubs, onderwijsinstellingen en ziekenhuizen gewerkt aan de plannen voor een topsporthal. Deze maand beslist de gemeenteraad of die plannen verder uitgewerkt worden. Volgens de SP-fractie is de gemeente er helaas in geslaagd een prachtig plan compleet te verprutsen.

De topsporthal moet het nieuwe onderkomen worden van vier Nijmeegse topsportclubs waarvan de huidige zalen niet meer voldoen Ook worden er sportopleidingen van de HAN gevestigd en werken de sportmedische afdelingen van de Nijmeegse ziekenhuizen samen.

SP-raadslid Jola van Dijk: “We steunen deze plannen, maar hebben vanaf het begin gewaarschuwd voor een aantal problemen. De gemeente loopt onnodig veel risico, parkeerproblemen rond het Goffertpark worden niet opgelost, en de breedtesport wordt opgeofferd voor topsportambities. Het college heeft inmiddels al anderhalf miljoen uitgegeven, maar er ligt nog steeds geen goed plan.”

NEC komt al jaren financiële afspraken met de gemeente niet na. Toch wil de gemeente het Goffertstadion uitbreiden, terwijl dit niets te maken heeft met de topsporthal. Onacceptabel volgens Van Dijk: “Als NEC de verhoogde huur niet aan kan, betalen we als belastingbetalers miljoenen. En dat terwijl de gemeente schandalig bezuinigt op ouderen en gehandicapten. Wat de SP betreft wordt morgen het stadion uitgebreid, maar niet met belastinggeld.”

Een ander groot probleem met het huidige plan voor de topsporthal is de sloop van de Jan Massinkhal. Die hal kost de gemeente nu een half miljoen per jaar, en staat op grond die de gemeente graag wil verkopen. Het college wil dat geld gebruiken voor de topsporthal. Voor de huidige gebruikers van de hal is echter nog geen alternatieve locatie gevonden. Van Dijk: “Het college is bereid die breedtesportclubs de nek om te draaien voor topsportambities. De SP is voor een topsporthal, maar dan zonder de dure uitbreiding van het Goffertstadion, en zonder het slopen van de Jan Massinkhal.”