Voldoende ondersteuningen voor referendum Heumensoord

18 februari 2011

Voldoende ondersteuningen voor referendum Heumensoord

red het bosActiecomité Red het Bos heeft inmiddels genoeg ondersteuningen verzameld om een referendum aan te vragen over de verkoop van het bosgebied Heumensoord. Voor een referendumverzoek zijn minimaal 1862 officiële ondersteuningen nodig. Red het Bos zal het referendumverzoek zo snel mogelijk op een feestelijke manier aanbieden aan de gemeente Nijmegen.

Actiecomité Red het Bos, een initiatief van de SP verzet zich tegen de plannen van het Nijmeegse college om het bos Heumensoord te verkopen aan waterbedrijf Vitens. Ze willen dat de Nijmeegse bevolking de kans moet krijgen mee te beslissen over de verkoop van vele honderden hectare bos.

In drie maanden tijd zijn tientallen vrijwilligers vele avonden achter elkaar de deuren langs gegaan om mensen in te lichten over het referendum en mensen op te roepen het verzoek te steunen. Inmiddels zijn meer dan 2000 ondersteuningen binnengekomen via de website www.redhetbos.nl. SP afdelingsvoorzitter en lid van het actiecomité Matthias van Hunnik: “We zijn natuurlijk enorm blij dat we de benodigde ondersteuningen binnen hebben. Het is niet alleen een succes voor het actiecomité en het bos maar ook een feest voor de lokale democratie. Meer dan 2000 mensen vinden het belangrijk genoeg om een ondersteuningsverklaring in te vullen.”

Nu de benodigde ondersteuningen binnen zijn wordt het verzoek tot een referendum voorgelegd aan de gemeenteraad. Zij beslissen of het referendum er komt. Matthias van Hunnik: “Ik heb er alle vertrouwen in dat de gemeenteraad het referendum zal goedkeuren. Wat is er nou mooier dan burgers die willen meedoen aan lokale democratie. En ik heb er ook alle vertrouwen in dat de Nijmeegse bevolking uiteindelijk tegen verkoop van het bos zal stemmen, want publiek bezit verkoop je niet!”

Waarom geen verkoop? Lees het op www.redhetbos.nl