Overhandigen volksinitiatief een feestje waard

24 februari 2011

Overhandigen volksinitiatief een feestje waard

Het actiecomité Red het Bos heeft woensdagavond op feestelijke wijze 2000 referendumverzoeken over de verkoop van het bosgebied Heumensoord aangeboden aan de Nijmeegse gemeenteraad. Het comité voldoet hiermee aan de eis van 1862 officiële ondersteuningen die het indienen van een referendumverzoek mogelijk maken. De weg is nu vrij voor de gemeenteraad om in te stemmen met het verzoek tot een referendum.

Actiecomité Red het Bos, een initiatief van de SP, verzet zich tegen de plannen van het Nijmeegse college om Heumensoord te verkopen aan waterbedrijf Vitens. Het comité wil dat de Nijmeegse bevolking de kans krijgt om mee te beslissen over de verkoop van vele honderden hectare bos. Vrijwilligers zijn maandenlang de deuren langs gegaan om mensen in te lichten over de verkoopplannen van Heumensoord. Veel Nijmegenaren toonden zich verontwaardigd en bleken graag bereid om het verzoek voor het houden van een referendum te steunen.

SP afdelingsvoorzitter en lid van het actiecomité Matthias van Hunnik: “ Dit vraagt om een traktatie. We zijn enorm blij dat we de benodigde ondersteuningen binnen hebben. Het is niet alleen een succes voor het actiecomité en het bos, maar ook een feest voor de lokale democratie. Meer dan 2000 mensen vinden het belangrijk genoeg om een ondersteuningsverklaring in te vullen. Reden genoeg om voor een feestelijke afsluiting”

Het actiecomité heeft er alle vertrouwen in dat de gemeenteraad zal luisteren naar het verzoek van de bevolking en in zal stemmen met het organiseren van een referendum. Bosbewoner Robin Wood heeft namens het actiecomité de ondersteuningen aan burgemeester Thom de Graaf overhandigen en de aanwezigen op de poltieke avond getrakteerd op taart.

www.redhetbos.nl